Plant-e is a technology that generates electricity from living plants through a process known as microbial fuel cells (MFCs). MFCs use the natural metabolic processes of certain bacteria to break down organic matter, such as the sugars and other compounds produced by plants during photosynthesis, and generate electricity in the process.
Microbial Fuel Cells (MFCs) have been aptly described by Du et al. (2007) as “bioreactors that convert the energy in the chemical bonds of organic compounds into electrical energy through the catalytic activity of microorganisms under anaerobic conditions”.
In Plant-e's technology, electrodes are placed in the soil near the roots of the plants, and the bacteria living in the soil around the roots consume the organic matter and produce electrons, which can then be captured and used to generate electricity. The technology has potential applications in renewable energy, agriculture, and environmental monitoring.
While the technology is still in its early stages of development, it has shown promise as a sustainable and environmentally-friendly alternative to traditional forms of energy generation.
எல்லா மதங்களின் அனுபவங்களும் நடைமுறைகளும் உண்மையையும் அர்த்தத்தையும் உள்ளிணைத்தவையாக உள்ளனவா என்பதுதான் இன்றைய கேள்வியாக உள்ளது. இதற்கு என்ன காரணம் என்றால் இறையியலாளர்களால் கடவுளோடு ஏன் சாத்தானும் அதே அளவு ஆற்றல் வாய்ந்த தன்மையுடன் இருக்கிறது என்பதற்கான கேள்விக்கு விடை காண முடியவில்லை. எங்கும் இருக்கும் கடவுளுடன் எந்தத் தீங்கும் இழைக்காத பல்லாயிரம் கோடி பேர் இன்னும் ஏன் இத்தனை துயருடன் இருக்கிறார்கள் என்பதற்கான பதிலை எந்த மதமும் தரவில்லை. அந்தக் கேள்விக்கு மூன்று வகையான விடைகள் தரப்படுகின்றன. 1.பாவத்தின் சம்பளம் மரணம் 2.அறவியல் சார்ந்த நடத்தை நெறிமுறை 3.இறுதி நீதி எனும் தெய்வீக மாயம்.
அதே போல் மற்ற இறையியலாளர்கள் மேலும் மூன்று பதில்களையும் தருகிறார்கள். 1.எங்கும் நிறைந்திருக்கும் கடவுள் என்றாலும் அதற்கும் எல்லை உண்டு 2.கடவுள் தனது ஆற்றலை வீணாகச் செலவழிப்பதை விரும்புவதில்லை 3.சாத்தானின் ஆற்றலுடன் கடவுள் தொடர்ந்து போரிட்டுக் கொண்டிருக்கிறார்.
இந்தச் சிக்கலான கேள்விக்கு பின்நவீனத்துவம் எளிமையான ஒரு பதிலை வைத்திருக்கிறது. ஆதிகாலத்து பாவத்தைக் கைவிடுதல் என்பதைக் கொண்டு உருவாக்கப்பட்ட இந்தப் பதில் மனித அந்நியமாதலை உள்ளிணைத்ததாக உள்ளது. அறிவொளி சார்ந்தவர்கள் நல்லதையும் தீயதையும் பிரிக்கிறார்கள். ஒரே கடவுள் கொள்கையினர் தீயதை மனித விடுதலையுடன் இணைக்கிறார்கள். அறிவொளியின் கருத்தைக் கடவுளைக் குறித்த மனிதனுடைய அணுகுமுறையாகக் கொள்ளலாம். ஒற்றைக் கடவுள் கோட்பாட்டில் நல்லதும் தீயதும் இணைந்துவிடுகிறது.
மூன்றாவது வழியாக, துயருற்றிருக்கும் கடவுள் என்ற கோட்பாடு இதற்குப் பதிலாக இருக்கும். சிலுவையில் அறையப்பட்ட ஏசுவின் துயர் போன்ற துன்பத்தை அனுபவிக்கும் கடவுள் மனிதனுடைய துன்பத்திற்குக் காரணமாக இருக்கிறார் எனலாம். ஷெல்லிங் எழுதிய ஒரு கவிதை இதற்கு சான்றாகக் கொள்ளாலம்: ‘கடவுள்தான் வாழ்வு, அவர் வெறும் ஓர் உயிர் அல்ல. ஆனால் எல்லா வாழ்வும் விதியைக்கொண்டது. அத்துடன் துயருவதையும் உருவாவதையும் அனுபவிப்பது.’
எனவே துயருரும் கடவுள் இல்லாமல் வரலாற்றைப் புரிந்துகொள்ள முடியாது. ஏனெனில் கடவுள் வரலாற்றுடன் இணைந்திருக்கிறார். அதனால் பாதிக்கப்பட்டிருக்கிறார். அதனால் துயருரும் கடவுள்தான் இப்போது மனித குலத்தைக் காப்பாற்ற முடியும். பல்லாயிரம் கோடி பேரின் துன்பம் கடவுளின் துன்பம் என ஏற்றுக்கொள்ளலாம். அதனால் அது தெய்வீகமானது.
Biorefinery can be defined as a framework or a structure in which biomass is utilized optimally to produce multiple products and tries to be self-sustaining and not harmful to the environment.
A biorefinery is a facility that integrates biomass conversion processes and equipment to produce fuels, power, and value-added chemicals from biomass. Biorefinery is analogous to today’s petroleum refinery, which has multiple fuels and products from petroleum. By producing several products, a biorefinery takes advantage of the various components in biomass and their intermediates, maximizing the value derived from the biomass feedstock.
Global issues such as environmental problems and food security are currently of concern to all of us. Circular economy is a promising approach towards resolving these global issues. The production of bioenergy and biomaterials can sustain the energy–environment nexus as well as substitute the devoid of petroleum as the production feedstock, thereby contributing to a cleaner and low-carbon environment. In addition, the assimilation of waste into bioprocesses for the production of valuable products and metabolites leads towards a sustainable circular bioeconomy.
சில ஆண்டுகளுக்கு முன் பிரிட்டீஷ் தொலைக்காட்சியில் ஒரு பியர் விளம்பரம் வந்தது. அதில் ஒரு பெண் ஓர் ஓடை அருகே நடந்துகொண்டிருப்பாள். அங்கு ஒரு தவளையைப் பார்ப்பாள். அதை எடுத்து முத்தம் கொடுப்பாள். அது ஓர் அழகிய இளைஞனாக மாறிவிடும். ஆனால் கதை அங்கு முடியவில்லை. அந்த இளைஞன் அந்தப் பெண்ணை பெரும் மோகம் கொண்டு காண்பான். அவளை இழுத்து அணைத்து முத்தமிடுவான். அவள் ஒரு பியர் குப்பி ஆகிவிடுவாள். அதை அவன் தன் வெற்றியின் சின்னமாகக் கையில் வைத்திருப்பான்.
பெண்ணுக்குத் தன் அன்பும் அரவணைப்பும் ஒரு தவளையை ஆணாக்கின. ஆனால் ஓர் ஆணின் அன்பும் அரவணைப்பும் ஒரு பெண்ணை போதை வஸ்தாக்கிவிட்டன. வெறும் அவனுடைய விருப்பத்தின் பொருளாக மாற்றிவிட்டன. இந்த வேறுபாடு பாலியல் ரீதியிலான உறவு என்பதே இல்லை என்பதைக் காட்டுகிறது. ஒரு பெண் தவளையுடன் இருக்கலாம் அல்லது ஓர் ஆண் பியர் குப்பியுடன் இருக்கலாம். ஆனால் ஒரு பெண்ணும் ஆணும் இணைந்து இருப்பது சாத்தியமில்லை. அல்லது ஒரு தவளை ஒரு பியர் குப்பியை அணைப்பது கூட சாத்தியப்படலாம்.
இது மீகற்பனை என்பதன் மீதான கவனத்தைக் குவிக்கிறது. அதாவது பெண் தன் மீகற்பனையில் தவளையை ஆணாக எண்ணுகிறாள்; ஆண் பெண்ணை பியர் குப்பியாக எண்ணுகிறான். எனவே ஒவ்வொரு ஆண் அல்லது பெண் தன்னிலையும் தங்களது மீகற்பனைகளின் மூலமாக உருவாக்கப்படும் தன்னிலைகள் குறித்து எடுத்துச் சொல்வதாக படைப்பாக்கங்கள் உருவாக வேண்டியிருக்கின்றன.
இதன் மூலம் உண்மை மீகற்பனையால் கட்டமைக்கப்பட்டிருக்கிறது என்றால் மீகற்பனை செப்பனிடப்படாத உண்மையிலிருந்து நம்மைக் காக்கிறது என்று பொருள். எனவே மீகற்பனை உண்மையின் பக்கம் இருக்கிறது. அதுதான் உண்மையை ஏற்கும்படியாகவும் செய்கிறது.
- ஸ்லாவாய் ஜிஜெக், தற்காலத்தின் மிக முக்கியமான மார்க்ஸியச் சிந்தனையாளர், சமூக-அரசியல் விமர்சகர்.
According to many, the most fundamental philosophical question is what existence means. This is a question that Albert Camus explored in his novels, plays, and essays. His view of life was called absurdism, which held that life had no inherent meaning and that the search for meaning was ultimately futile. Camus even went so far as to suggest that suicide might be the only logical response to this absurdity.
Camus dismissed religion as a source of meaning since it was based on an illusion, and even if God did exist, the amount of pain and suffering in the world made God either an imbecile or a psychopath. Finding Findingships with other people was also dismissed as absurd because everyone we know and love will eventually die, and many will suffer before they do.
Camus did not believe that embracing illusion, as Nietzsche suggested, was a solution to the problem. Instead, Camus believed we should openly acknowledge and embrace life's absurdity. He used the example of Sisyphus, who was condemned to push a boulder up a mountain only to have it roll back down, yet continued to do so for eternity.
While this may not seem like a solution to the problem, Camus believed we needed to confront the truth of life's absurdity and refuse to let it destroy us. He suggested that we "imagine Sisyphus happy," although it may not be comforting.
In conclusion, whether life is absurd is a fundamental philosophical problem, and Camus' view of absurdism suggests that life has no inherent meaning. However, his solution was to confront the truth of this absurdity and embrace it, rather than give in to despair or seek illusory solutions.'
Suicide
Camus unreservedly condemned, strictly criticized, and rejected suicide and existential leap because suicide is a total surrender to absurdity and a full confession that life is too much on the individual. His interest in existentialism is to explain the meaninglessness of life through his explication of the absurd, which is found in human existence, and which continues to torment man until the finality of his existence, which is death. The knowledge that life is absurd is already a step towards conquering the meaninglessness of life. For Camus, therefore, since the absurd has no meaning, man must hold himself apart from it and revolt against it. This is why he suggested philosophical suicide as a solution to reverse the absurdity of life. The question then is, since man believes in the absurdity of existence, then how and where should he direct his conduct? Does suicide solve this problem? The consequences of Camus’ submissions are enormous, but be that as it may, this work attempts a study of the absurdity inherent in human existence to answer the following questions: How far did Camus achieve the idea of the absurdity of life? How realistic is Camus’ attempt to analyze life as meaningless apart from the meaning we give to it? Did Camus actually succeed in his effort to show that life is absurd? Finally, what are the implications of Camus’ absurdity to philosophy and life? This work will adopt expository and analytic methodological approaches. Here we shall, with a detailed and deep reflective inquiry, expose the place of absurdity in Camus’ philosophy to fully understand his understanding of life.
A cancer risk factor increases a person’s chance of getting cancer. Yet most risk factors do not directly cause cancer. Some people with several risk factors never develop cancer. And others with no known risk factors do.
Knowing your risk factors and discussing them with your healthcare team is essential. It will help you make better lifestyle choices to improve your health. This information could also help your doctor decide if you need genetic testing and counselling (see below).
General risk factors for cancer include:
Older age
A personal or family history of cancer
Using tobacco
Obesity
Alcohol
Some types of viral infections, such as human papillomavirus (HPV)
Specific chemicals
Exposure to radiation, including ultraviolet radiation from the sun
You can avoid some risk factors by stopping risky behaviours. These include using tobacco and alcohol, being overweight, and getting multiple sunburns. Other risk factors cannot be avoided, such as getting older. Learn about the risk factors for certain types of cancer.
Risk factors and cancer screening
Understanding your risk for cancer can help your doctor decide whether you could benefit from the following:
A cancer screening test, such as a mammogram or colonoscopy
A screening test at an earlier age and more often than routine screening
Surgery or medication to lower your cancer risk
For example, a woman whose mother had breast cancer is at least twice as likely to have breast cancer than a woman who does not have the same family history. Some women have strong family histories or genetic mutations linked to breast cancer. Since they are at a very high risk of breast cancer, they may remove their breasts to prevent cancer. This surgery appears to lower the risk of breast cancer by at least 95%. Also, these women may take medicine to lower the risk of breast cancer.
People with a strong family history of cancer may consider genetic testing. Your doctor or genetic counsellor can discuss getting specific genetic tests. They can tell you your risk of getting cancer based on your family history and other factors.
Understanding the difference between absolute and relative risk
Doctors use absolute and relative risk to assess if a person's risk is higher or lower than that of the general population or a specific group.
Absolute risk is the chance of a person developing a disease during a given time. This identifies how many people are at risk for disease in the general population.
For instance, consider the statement, “1 out of 8 women (12.5%) will get breast cancer in her lifetime.” This describes the absolute risk for the general population of women. It cannot identify the risk for a certain person or group. For example, absolute risk cannot show if a group of older women has a higher risk of breast cancer than younger women.
Relative risk compares the risk of disease between two groups of people. It resembles one group with a specific risk factor for a disease to another group’s threat.
For instance, imagine you are comparing the risk of breast cancer among 2 groups of 100 women. But only the women in 1 group have a particular risk factor for breast cancer. The other group of women does not have this risk factor. Researchers track how many people from each group develop cancer over time. Let’s say they find that 2 women with the same risk factor get cancer. But only 1 woman without this risk factor gets cancer. Then those in the first group have 2 times the risk of the second group. This is a 100% increase in relative risk. However, the absolute risk would be 2% or 2 out of 100 people.
Patients can use risk measurements to make better lifestyle choices or cancer screening choices. It is also important to know the difference between absolute and relative risk. For instance, the relative risk in the last example might sound high. It identified a person’s relative risk of developing cancer by 100%. But look at the absolute risk to get a more complete picture. That is, 1 person in 100 compared to 2 people in 100. If you want to compare the research you hear about in the news to your own situation, ensure you find the absolute risk. Most research studies report relative risks. This can make the risk sound higher than it actually is.
For the last couple of years, it seems like barely a week has gone by without an alarming sign of climate change. There have been extreme weather events, unexpected wintry conditions in California, and the record-breaking heatwave we saw here in the United Kingdom last summer. The government has made pledges that it will take the issue seriously, but there has been a lot of scepticism from leading figures about how much that will actually amount to. Businesses and individuals must also step up and take responsibility.
When it comes to construction, there are a lot of different areas that require focus. So much of the conversation around the construction and property industries over the last couple of years has focused on other issues which, while admittedly important, do not factor in the long-term environmental concerns. For example, there was a huge amount written about the shortages in construction supplies and the shortage of skilled workers in that industry. Meanwhile, the property market ballooned during the pandemic years and has since come crashing back to earth. As we look forward to the rest of the year and the years beyond, here are the major environmental issues that construction firms must address when working.
1. Air Pollution
Air pollution has been pushed to the forefront in recent months. For example, London’s mayor Sadiq Khan has made cleaner air a considerable part of his mission. It is important to remember that during the construction process, there are a lot of opportunities for exhaust fumes and other noxious vapours to be emitted for extended periods.
Construction firms must be aware of the air pollution they are causing and look for ways to mitigate it or rule it out entirely. A simple example of how they can cut down on exhaust created is by using electric vans and other vehicles to transport materials to the work site.
2. Non-Recycled And Non-Recyclable Materials
This is an area that every business needs to focus on, regardless of sector, but it can be particularly relevant here. People looking to build their properties from scratch may insist on using entirely new materials, but there is no need for such a definitive approach. Take something as simple as a wooden deck, for example. Recycled materials are just as hardy, just as effective, and just as easy to style.
It is the contractors' responsibility to offer a range of materials to their clients and recommend using recycled materials where they can. This will massively cut down on the amount of waste that the construction industry generates. It is also important to think about using recyclable materials.
So much waste from construction projects ends up in landfills. It is vital that the industry considers this issue and tries to avoid using everything from single-use plastics to non-biodegradable materials.
3. Impact On The Local Wildlife
The local wildlife will be affected every time a construction project gets underway. There is such a massive number of different elements and species at play that the idea that a project could be completely free of this issue is a hard one to believe. However, with the right preparation, surveys and consideration, the impact can be minimal. The specifics will vary from project to project depending on the location and the type of wildlife in the area. For example, a project near water must consider everything from fish and frogs to the animals that use the space.
One of the most important species that anyone considering renovating or demolishing a building must think is bats. Bats are a protected species in the UK, and they often make their nests in roofs, lofts, and barns. They are also often found in trees, and a bat survey must be conducted to ensure you are not damaging their habitat.
The first step is to take a preliminary roost assessment. If a roost is found, you will need further surveys about the best way forward. For more information about bat surveys and other wildlife surveys, talk to the team at Arbtech. They can help you to get surveys done quickly and efficiently and advise on how your project can proceed.
4. Noise Pollution
This point may seem a little less grave than some of the others discussed already, but it is a major factor to the local people and wildlife. Sustained noise pollution can be a serious problem, so it is advised that construction companies check with the local council before they begin a project. Work must be restricted to certain times of day, or it may be that the project needs to be moved entirely.
5. Using Methods That Cause Erosion And Contamination
As unfortunate as it may be, there are still many ways that construction companies can damage the local environment through carelessness. For example, it is possible for the soil surrounding the worksite to become eroded thanks to the coming and going of heavy vehicles and heavy equipment, not to mention the ongoing disruption of the construction work itself. Soil and water contamination is also a significant risk on many projects and requires constant vigilance from the people working on the site to ensure that it is not happening.
One of the main factors contributing to these harmful scenarios is businesses not investing in newer techniques and new equipment, which are less likely to have a negative impact. Given the challenging market, it is understandable that spending a lot of money is the last thing any firm wants to commit to. However, the environmental impact of any construction project must be kept to a minimum.
அறிவுக்கும் உண்மைக்கும் இடையில் இயங்கியல் இறுக்கம் நிலவும் கோணத்திலிருந்து இதை அணுகலாம். உளவியல் ‘புறவயமான’ அறிவுக்கும் ‘அகவயமான’ உண்மைக்கும் இடையில் இருக்கும் முரண் களனில் வினைபுரிகிறது. உண்மையின் போர்வையில் ஒருவர் பொய் சொல்லலாம் (அதீத கருத்து வெறி உடையவர்கள் தங்களின் விருப்பத்தை மறைத்துக் கொண்டு இதைத்தான் செய்துகொண்டிருக்கிறார்கள்) ஒருவர் பொய்யின் போர்வையில் உண்மையைச் சொல்லலாம் (மனயிசிவு நடைமுறை அல்லது நாக்குழறி சில சமயங்களில் விருப்பம் வெளிப்பட்டுவிடும்).
இந்த உண்மையும் பொய்யும் அமைப்புக்குள் எப்படி எல்லாம் புதிய வடிவங்கள் எடுக்கின்றன என்பதுதான் இப்போதிருக்கும் விவாதம். இதில் மத ரீதியான கட்டமைப்புக்குள்ளிருந்துதான் பெரும்பாலும் உண்மையும் பொய்மையும் பேசப்படுகின்றன. குறிப்பாக, கிறித்துவ மதம் சார்ந்த நம்பிக்கை உண்மையையும் பொய்மையையும் தொடர்ந்து கேள்விக்குள்ளாக்கிக் கொண்டிருக்கிறது.
கிறித்துவத்திற்கு முந்தைய மதங்கள் ‘ஞானத்தை’ச் சொல்லும் தளத்தில் இயங்கின. காலத்தின் உண்மையை இறைப்பொருளின் மெய்மைக்கு விட்டுக் கொடுப்பதில் கவனம் செலுத்தின. ஆனால் கிறித்துவமோ ஏசுகிறிஸ்துவை காலந்தோறும் அழியாத தனிமனிதனாக வரையறுத்தது. உயிர்த்தெழுதல் அமரத்துவமான உண்மைக்குரிய பாதையாகும் என்றது.
ஒட்டுமொத்தமாகப் பார்த்தால் கிறித்தவம் தன்னை ‘அன்பின் மதம்’ என்று சொல்கிறது. ஆனால் அப்படியான அன்புக்குரியவர்களைத் தனிமைப்படுத்தி வைத்துப் பார்க்கிறது கிறித்துவம். ஏனெனில் அதில் மதமாற்றமும் பாவமன்னிப்பும் குறிப்பிடத்தக்க விளைவை ஏற்படுத்தக் கூடியவையாக உள்ளன. மதமாற்றம் காலங்களைக் கடந்த வினை, நித்தியத்தை மாற்றக் கூடியது.
அதே போல் கிறித்தவம் குற்றத்தை ஒப்புக்கொள்ளுதல் என்ற விதிவிலக்கை வைத்ததால் அது பாவமன்னிப்புக்கு சான்றளிக்கிறது. உண்மையையும் பொய்மையையும் ஒரே எடையில் வைத்துப் பார்க்க அது உதவுகிறது. மேலும் கிறித்துவம் இறைவனுக்கு வடிவத்தை, முகத்தைக் கொடுத்துப் பார்க்கிறது. எந்த ஒரு மனிதனும் அன்புடையவனாக, கருணை கொண்டவனாக தன் சுற்றத்தைப் பாதுகாப்பவனாக இருக்கிறான் என்றால் அவன் கடவுளின் வடிவம் என்கிறது. அதனால் மனித வரலாற்றில்தான் கடவுள் தன்னை அறியமுடியும். மனிதனின் வாழ்வில்தான் கடவுள் வாழமுடியும்.
தன்னிலையாக்கம் குறித்த விளக்கம்-ஜிஜெக்
உடல், மனம் பிளவுபட்டிருப்பதாகக் கருதும் கார்ட்டீசிய ஆவியைத் கல்விப்புலத்தினர் துரத்துகின்றனர். இன்றைய தத்துவக் கல்விப் புலத்தில் பீடித்திருக்கும் ஆவியான கார்ட்டீசியத்தை ஓட்டுவதைப் பெரும்பாலும் எல்லா ஆய்வாளர்களும் செய்துவருகிறார்கள். உடல், மனம் பிளவுபட்டிருப்பதாக ரெனே டெக்கார்ட் சொன்னதை இப்போது யாரும் ஏற்கத் தயாராக இல்லை. அதில் உருவான சுயம் என்பது குறித்த விளக்கத்தைத் தர பலரும் பல தத்துவங்களை உருவாக்கிக் கொண்டே போகிறார்கள்.
ஆனால் எல்லோரும் கார்ட்டீசிய தன்னிலைதான் இதுவரை உருவாக்கப்பட்ட தன்னிலை குறித்த விளக்கங்களிலேயே அதிக ஆற்றல் வாய்ந்தது என்பதை ஒப்புக்கொள்கிறார்கள்.
அவர்கள் எல்லோரும் கார்ட்டீசிய தன்னிலைக்கு எதிரான விளக்கங்களை உருவாக்க முனைகிறார்கள். அவற்றை இப்போதாவது தெளிவாக்கவேண்டிய நேரம் வந்துவிட்டது.
ஊடுருவும் சுயம் என்ற விளக்கத்தை அடைவதற்கு கார்ட்டீசிய தன்னிலை உதவாது. அதற்கு மூன்று வகையான விளக்கங்கள் தேவைப்படுகின்றன. ஜெர்மன் கருத்தியல்வாதம், அல்தூஸரிய அரசியல் தத்துவம், பன்மைத்துவ தன்னிலைகளைக் கூறும் கட்டுடைக்கும் தத்துவம் ஆகிய மூன்று வகையான சிந்தனைகளினூடாக தன்னிலைக் குறித்த விளக்கம் அறியப்படவேண்டியிருக்கிறது.
முதலாவது சுயத்திற்குள் இருக்கும் பித்துநிலையை மீண்டும் சாதாரண நிலைக்குக் கொண்டுவர எடுக்கப்பட்ட முயற்சியாக இருந்தது. அது நனவிலியைத் தன்னிலைப் பிரதிபலிப்பதாகக் கொள்ளும் கருத்தாக உருவானது. அடுத்தது இன்றைய சர்வதேச முதலாளித்துவச் சூழலில் அரசியலாக்கப்பட்டத் தன்னிலைதான் சரியான விளக்கமாகக் கொள்ளப்படுகிறது. மூன்றாவது பன்முகத் தன்மைக் கொண்ட தன்னிலைதான் பின்நவீனத்துவ அரசியல் முகத்தைக் காட்டும் என்ற விளக்கத்தைத் தருகிறது.
- ஸ்லாவாய் ஜிஜெக், தற்காலத்தின் மிக முக்கியமான மார்க்ஸியச் சிந்தனையாளர், சமூக-அரசியல் விமர்சகர்.
Recent research suggests that metformin, a medicine used to treat type 2 diabetes, may have the ability to slow down the aging process by activating cellular pathways through AMPK that promote youthful cellular functioning, making it a promising candidate for an anti-aging drug. This is particularly good news for individuals with diabetes, as high blood glucose levels not only cause insulin resistance but also accelerate the aging process. Furthermore, studies have shown that metformin has benefits beyond regulating glucose levels and treating diabetes, including protection against cancer and cardiovascular disease, neuroprotection, and weight loss by regulating AMPK-activated pathways that promote healthy metabolism.
Is it possible that a commonly used medication for diabetes could also have anti-aging benefits?
Alpha-ketoglutarate (AKG) is a small molecule naturally
present in our body. During ageing, levels of AKG decline.
Alpha-ketoglutarate is used by the mitochondria, which
convert this substance into energy, but alpha-ketoglutarate has various other
functions in the body.
How alpha-ketoglutarate extends lifespan
Alpha-ketoglutarate has multiple effects on the ageing
process. Firstly, it has epigenetic effects, which impact the
molecular machinery surrounding DNA that determines which genes are activated
or suppressed. As we age, the epigenome becomes dysregulated, which contributes
to ageing. Alpha-ketoglutarate can help to regulate the epigenome by activating
the TET enzyme, which requires vitamin C to function properly. Also,
alpha-ketoglutarate is involved in carbohydrate and amino acid metabolism and
can help cells maintain metabolic flexibility. It also improves mitochondrial
health and activates AMPK, which is important for metabolic and longevity
regulation.
Furthermore, alpha-ketoglutarate aids the body in detoxification by
helping to eliminate ammonia, a waste product that can accumulate in the body.
It may also provide energy and endurance by fueling the mitochondria. Alpha-ketoglutarate
is involved in maintaining stem cell health and bone and gut metabolism, and
calcium alpha-ketoglutarate can aid in collagen production and reduce fibrosis,
promoting healthy, youthful skin.
Are you feeling overwhelmed and fatigued? The blame might be
placed on cortisol, the infamous "stress hormone".
Many theories and pieces of information are circulating about cortisol, such as the idea that drinking tea or eating
chocolate can lower its levels. However, the reality is more complex than that.
According to Dr. Yufang Lin, an integrative medicine practitioner, while
nutrition is crucial for managing stress and promoting a healthy mood, no single food can accomplish this goal. Instead, a comprehensive approach
that considers all aspects of one's lifestyle is necessary.
Cortisol and stress
The basics Cortisol is one of several natural hormones the body produces. Cortisol levels do go up when you’re stressed. But it doesn’t deserve its bad rap.
“Cortisol supports overall health,” Dr. Lin says. “It helps us wake up, gives us energy during the day and lowers at night to help us sleep and rest.”
The problem arises when chronic stress keeps cortisol levels high for the long haul. High cortisol levels over weeks or months can lead to inflammation and mental and physical health problems, from anxiety to weight gain to heart disease.
While some studies suggest that certain foods, including
tea, chocolate, and fish oils, may lower cortisol levels, Dr. Lin notes that
such studies are often small and inconclusive.
Consuming anchovies on pizza or eating a block of chocolate
is unlikely to balance cortisol levels. However, good nutrition can make a
difference, as cortisol interacts with neurotransmitters that play a
significant role in mood. In addition to cortisol, other compounds can also
affect neurotransmitters. To create these neurotransmitters, the body requires
all of the necessary raw materials, including vitamins, minerals, and other
nutrients, according to Dr. Lin.
She suggests following a balanced, plant-heavy diet, such as
the Mediterranean diet, to obtain these nutrients. A healthy diet, according to
Dr. Lin, is the foundation of stress management. A balanced meal plan can also ensure the body receives the necessary nutrients. Dr. Lin
recommends speaking with a doctor about taking a basic multivitamin as a form
of insurance to avoid vitamin deficiencies.
ஒருவர் மற்றவருக்கு ஒரு தண்டனையைக் கொடுக்கும் போது உளவியல் அறம் சார்ந்த ‘பொறுப்பு’ ஏற்படுகிறது. அதில் தண்டனைக் கொடுப்பவர் கொள்ளும் இன்பம் குற்றத்திற்கு நிகரானதாகக் கொள்ளப்படுகிறது. குற்றம் இழைத்தவர் ஒரு விதியை மீறிவிட்டார் அல்லது சொன்ன சொல் தவறிவிட்டார் என்பதற்காக நிகழ்த்திய வினையாக மட்டும் தண்டனை இருக்கிறதா என்பதைக் கவனிக்கவேண்டும்.
தண்டனைக் கொடுத்து அதன் மூலம் குற்றம் இழைத்தவர் படும்பாட்டைத் தனது இன்பமாக தண்டனைக் கொடுப்பவர் அனுபவிப்பது அறமாகக் கருதப்படுவதற்கான காரணம் என்ன என ஆராயவேண்டும். குற்றம் இழைத்தவரின் குற்றத்திற்கு நிகரான தண்டனைக் கொடுப்பதாக மட்டும் சமாதானப்படுத்திக் கொண்டுவிடுவதற்கான அடிப்படை உளவியல் காரணிகள் என்ன என்பதை அறியவேண்டும்.
இதில் குற்றம் இழைத்தவர் ஒரு குறிப்பிட்ட உடன்படிக்கையில் இருக்கிறார். எடுத்துக்காட்டாக ஒரு குடும்பத்தில் ஆண்-பெண் இருவரும் மீறக்கூடாத விதி இருக்கிறது. அதை யார் ஒருவர் மீறும் போதும் அடுத்தவர் உடனே தண்டனையைப் பிரயோகிக்க நினைக்கிறார். இப்படிப்பட்ட உடன்படிக்கை மீறலுக்கு உளப்பூர்வமான அறம் குறித்த சிந்தனை தண்டனை கொடுக்கும் நிலைக்கு ஒருவரைத் தள்ளுகிறது.
இரு பால் உறவு என்ற நிறுவனத்தில் இருக்கும் விதிகளில் குற்றமும் தண்டனையும் கொண்டிருக்கும் உடன்படிக்கையும் மீறலும் பெரும்பாலும் உடல் சார்ந்ததாக இருக்கிறது. இரு பால் நிறுவனமய உறவுகள் சிக்கலில்லாமல் இயங்க இந்த உடன்படிக்கை உளப்பூர்வமாக உள்வாங்கப்பட்டிருக்கிறது.
அதனால் உடல் சார்ந்த மீறல்களுக்குத் தண்டனைகள் வழங்குவது அறத்தின் பாற்பட்ட நடவடிக்கையாகக் கொள்ளப்படுகிறது. குற்றத்தை வழங்கியவர் அதற்கான இன்பத்தை அனுபவிக்கும் அறத்தைக் கைக்கொள்கிறார். குற்றம் இழைத்தவர் உடன்படிக்கை மீறலுக்கான குற்ற உணர்வைக் கொள்கிறார். ஆன்ம சுத்தி என்பதுதான் அதன் அடிப்படை அம்சம்.
இந்த இடத்தில் ‘நான்’ என்ற சுயம் ஆணுக்கும் பெண்ணுக்கும் எத்தகைய ஆன்ம சுத்தியுடன் இருக்கவேண்டும் என்ற உடன்படிக்கையை இரு பால் உறவின் நிறுவனம் ஏற்படுத்தியுள்ளது என்பதைக் கவனிக்கவேண்டும். அது கடமை உணர்வாக மறுபெயரிடப்பட்டிருக்கிறது. கடமையை மீறுபவர்கள் சுயத்தின் மதிப்பை இழந்தவர்களாகிறார்கள். அவர்கள் மீது தண்டனை பிரயோகம் செய்வது அறமாகிறது. எனவே உடன்படிக்கையைக் கைக்கொள்ளாமல் அறத்தை மீறுபவர்களைத் தண்டிப்பதுதான் எல்லோருடைய சுயத்திலும் உள்வாங்கப்பட்ட திறமாக உள்ளது.
ஜுடித் பட்லர் தன் கோட்பாடுகள் குறித்து…
என் கோட்பாடுகள் அரசியல் புனைவு வகைமையைச் சார்ந்தவை அல்ல. உடல் சார்ந்த வாழ்வு குறித்தப் புரிதல்களை, சாத்தியங்களை மேம்படுத்த உருவாக்கப்பட்டவைதான் என் கோட்பாடுகள். பெண்ணியத்தில் தத்துவரீதியாகவும் உள்ளடக்க ரீதியாகவும் உடல் குறித்துச் சொல்லவேண்டிய அம்சங்கள் பெரும் சிக்கலில் உள்ளதாக நான் கருதியதால் இத்தகைய சிந்தனையை அடைந்தேன்.
சில உடல்கள் தவிர்க்கப்பட வேண்டியவையாகவும் சில உடல்களுக்கான அங்கீகாரம் தரப்படக்கூடாது எனவும் பாரபட்சம் காட்டப்பட்டதால் உடல்களின் அடிப்படை குறித்து ஆராயத் தலைப்பட்டேன். என் கோட்பாடுகள் எல்லாம் அவற்றுக்கான மருந்தோ, உத்தியோ, கற்பனையோ அல்ல. என் சிந்தனை வழியில் உடல்களைச் சமமாகப் பாவித்தலுக்கான தீர்வு குறித்த ஆலோசனை மட்டுமே நான் வழங்கியிருக்கிறேன்.
அதன் மூலம் உடல் மீதான அதிகாரத்தைக் குறித்த விழிப்புணர்வு ஏற்படும் என்று நம்புகிறேன்.
நாம் யார் என்ற கேள்வியின் பதிலாகத்தான் நாம் கட்டமைக்கப்படுகிறோம். பண்பாடு, சமூகம், இன்னபிற அம்சங்கள் உருவாக்கி வைத்திருப்பதை எதிரொலிப்பதாக ஏன் உடல்கள் மாறிப் போயின என்பதிலிருந்து இதற்கான விடையைத் தேடலாம்.
ஏனெனில் மொழிக்குள் பண்பாட்டுக்குள் சமூகத்திற்குள் செயல்படும் அதிகாரத்தின் விளைவாக நம் சிந்தனை வெளிப்படுகிறது.
இதில் வரையறுத்தல், அடையாளப்படுத்துதல், இனங்காட்டுதல்தான் நம்மைப் பற்றிய நம் தன்னிலை பற்றிய மற்றமையாக உள்ளது. அதனைப் புரிந்துகொள்வதற்கான அம்சங்களை நோக்கிப் போவதன் மூலம் உடல்களின் சிக்கல்களைத் தெளிவாக்கிக் கொள்ளலாம். அதனால் பாலினச் சிக்கலைத் தவிர்க்கலாம்.
Often, the decision to commit suicide is influenced by
several factors that overlap and reinforce each other. Often, it is also
impossible to establish for what reason a person took his/her life. Risk
factors for suicidal behaviour can be divided into clinical, social and
psychological factors.
Suicide: Clinical Factors
Do suicides have a mental illness? Many people ask this
question, which is often true, but not always. According to Polish police
statistics, the two most common causes of suicide are family disagreements and
mental illness.
Depression
The mental illness that affects the risk of suicide the most
is depression. It is estimated that two-thirds of suicides suffer from
depression, and about 15% of people with depression decide to end their lives.
Patients who also have insomnia are at greater risk.
Contrary to appearances, the most severe depression does not
mean the most significant risk of taking your life. You need some determination
and energy to kill yourself. Patients with intense depression, having no
strength for anything, also do not have the power to commit suicide. Therefore,
a more significant risk may be when a person is beginning to recover from
depression theoretically. People who have recently been diagnosed with
depression are also at greater risk. People who struggle with this disease for longer
learn to live with it and less often decide to end their lives.
Schizophrenia
The risk of committing suicide is exceptionally high in
patients who suffer from persistent auditory hallucinations. Sometimes such
persons still hear “voices” telling them to kill themselves and eventually
succumb to these commands. However, even if the “voices” do not command
suicide, they can be challenging to deal with, and sometimes suicide seems to the
patient the only escape.
As with depression, those recently diagnosed with the
disease are at greater risk than those with schizophrenia for many years.
Moreover, schizophrenia is often accompanied by depression, which may be an
additional risk factor.
Addiction
At least one-third of suicides abuse psychoactive
substances. The most common addiction is alcoholism, and suicides are often
committed under the influence of this substance. The relationship between
alcoholism and the risk of suicide is not straightforward. Alcohol can
indirectly affect the risk of suicide by causing family conflict and loss of
support from loved ones. Still, the cognitive and physiological changes caused
by long-term alcohol abuse may also play a role. Alcoholics who commit suicide
often lose an essential person shortly before their death or have experienced
an interpersonal conflict or other personal crisis.
Personality disorders
Personality disorders approximately seven times increase the
risk of taking one’s own life. People with borderline personality disorder,
characterized by, e.g. impulsiveness, frequent feeling of emptiness, fear of
abandonment, and extreme and ambivalent emotions, are at particular risk.
Suicide: Social Factors
Human, as social being, needs support and close
relationships. This is especially true when he experiences difficulties in
life. People who have whom to turn to in stressful and difficult situations and
know that they are not alone with their problems cope better and are less
likely to say that the only way out is death.
As I mentioned above, crises in social relations, such as
family conflicts, are among the most common causes of suicide. The loss of a
loved one may also lead to such an act. The more a man depended on the person
he/she lost and the less support other people provided him/her, the greater the
risk of suicide.
Suicide: Psychological Factors
Edwin Shneidman distinguished ten commonalities in suicides:
Seek a solution – Suicides often find themselves in
situations they cannot solve. The only option seems to be suicide. Therefore,
shortly before taking his life, a suicide often feels calm and improves his
mood. After all, he no longer has to worry about how to get out of his problems;
he has found a solution …
Cessation of consciousness – A person who commits suicide
escapes from problems and mental pain, guilt, or other challenging emotions.
Intolerable psychological pain – According to Shneidman,
intolerable psychological pain is the pain of feeling pain. It’s an
overwhelming emotion for which there is no cure, and sometimes suicide seems
like the only cure that can relieve suffering.
Frustrated psychological needs – One of the causes of
suicide is unmet needs, such as love, understanding, and achievement. An unmet
need for achievement can be especially true of perfectionists. This trait is
often associated with suicidal ideation because perfectionists find living up
to their own expectations challenging.