Search This Blog

Sunday, November 12, 2017

SUN TZU ஸுன் ட்ஸூ சீனத்துப் போரியல் மேதை

Sun Tzu was an ancient Chinese military general, strategist and philosopher, who is believed to have written the famous ancient Chinese book on military strategy, “The Art of War”. Through his legends and the influential “The Art of War”, Sun Tzu had a significant impact on Chinese and Asian history and culture. The book drew immense popularity during the 19th and 20th centuries when the Western Society saw its practical use. This work still has continued its impact on both Asian and Western culture and politics. Sun Tzu’s authenticity is still a question of debate, but the traditional Chinese accounts place him in the Spring and Autumn Period of China (722–481 BC), where he was a military general serving under King Helü of Wu. Based on the description of warfare in “The Art of War” and the striking similarity of the text’s prose to other works from Warring States period led the modern scholars to place the completion of “The Art of War” in the Warring States Period (476–221 BC).

ஸுன் ட்ஸூவின் நூலின் முதல் அத்தியாயத்திலேயே ஒரு சம்பவம் கூறப்பட்டிருக்கும்.

ஈராயிரத்து ஐந்நூறு ஆண்டுகளுக்கு முன்னர், சீனாவில் பல நாடுகள் இருந்தன. அவற்றின் மன்னர்கள் ஒருவருக்கொருவர் போரிட்டுக் கொண்டேயிருந்தனர். அந்த நாடுகளில் ஒன்று வூ என்னும் நாடு. அதன் அண்டை நாடாகிய ச்சூ அதை விட பெரியது. பெரும் படையைக் கொண்டது. வூ படையைவிட பன்மடங்கு பெரியது.  அந்த நாட்டிடமிருந்து தன் நாட்டைப் பாதுகாத்துக்கொள்ளத் தக்கதொரு நல்ல படையைப் பெருக்கிக்கொள்ள வூ மன்னன் விரும்பினான்.

அக்காலத்தின் போரியல் மேதையாக ஸுன் ட்ஸூ விளங்கினார். அவர் போர்க்கலை THE ART OF WAR என்னும் நூலை எழுதியுள்ளார். அந்த நூல் தற்காலத்தில் வாணிபம், நிர்வாகம், போரியல் போன்ற பல துறைகளுக்கும் பயன்படுத்தப்படுகிறது.
வூ நாட்டு மன்னனை ஸுன் ட்ஸூ சென்று சந்தித்தார்.

"தளபதிக்குத் திறமையிருந்தால் எந்த மாதிரியான மனிதர்களுக்கும்
போர்ப்பயிற்சி கொடுத்துவிடமுடியும்",  என்று ஸுன் ட்ஸூ கூறினார். அந்த சித்தாந்தத்தை விளக்க ஆரம்பித்தார். "நான் உம்முடைய நூலைப் படித்துவிட்டேன். இந்தப் பெண்களுக்குக்கூட உம்முடைய முறைகளின்படி போர்ப்பயிற்சி கொடுக்கமுடியுமா, பாரும்" என்று மன்னன் உத்தரவிட்டான். தன்னுடைய அந்தப்புரத்து சிங்காரிகளுக்குப் போர்ப்பயிற்சி சொல்லிக் கொடுக்கச் சொல்லி சவால்விட்டான்.

அதனை ஏற்றுக்கொண்ட ஸுன் ட்ஸூ மன்னனிடம் சன்னத்துப் பெற்றார்.

படையின் தலைமைத்துவத்தையும் முழுப்பொறுப்பையும் பெற்றுக்கொள்ளும் சடங்கு - சன்னத்துப் பெறுதல். தளபதிக்கு மன்னன் தன் கையால் பரிவட்டம் கட்டி வெற்றிலை பாக்கு கொடுப்பான்.
சில மரபுகளில் தண்டம் ஒன்றை மன்னனிடமிருந்து பெறுவார்கள். 'தண்டு எடுத்தல்' என்ற வழக்கம் அது.

சீனர்களிடமும் இந்த சன்னத்துப் பெறும் மரபு இருந்தது.
மன்னனிடமிருந்து வாள் பெறுவார்கள். அந்த வாளைப் பெற்றபின்னர்
தளபதி இடும் உத்தரவை யாரும் மீறவே முடியாது. மன்னவனும் அதனை
மாற்றமுடியாது.
ஸுன் ட்ஸூ மன்னனின் வாளைக் கேட்டு வாங்கிக்கொண்டார்.

பின்னர் அந்தப்புர சிங்காரிகள் வந்தனர்.

நூற்று எண்பது பெண்கள் கொண்ட அந்தப்புர அழகிகள் கூட்டம் ஒன்று வந்து சேர்ந்தது. அந்தக் கூட்டத்தை இரண்டு பகுதிகளாக ஸுன் ட்ஸூ பிரித்தார்.
அவர்களுக்குத் தலைமையாக மன்னனின் மிகவும் விருப்பமான மிக அழகிய மிக இளமையான வைப்பாட்டிகள்(favourite concubines) இருவரை நியமித்தார்.

பயிற்சி தொடங்கியது.
ஸுன் ட்ஸூ அவர்களை வலது பக்கமாகத் திரும்பச்சொன்னார்
அந்த வைப்பாட்டிகள் சிரித்து, கேலி செய்துகொண்டு விளையாடிக்
கொண்டு சரசமாடிக்கொண்டிருந்தனர். மற்ற சிங்காரிகளும் அவ்வாறு
விளையாடினர்.

ஸுன் ட்ஸூ அவர்களை அழைத்து ஒழுங்காகப் பயிற்சி செய்யச்சொன்னார்.
மீண்டும் வலது பக்கம் திருமச்சொன்னார்.
அவர்கள் தொடர்ந்து விளையாடிக்கொண்டிருந்தனர்.
மற்றவர்களும் அதே மாதிரிதான்.

இரண்டாம் முறை ஸுன் ட்ஸூ அவர்களிடம் இன்னும் நயமாகவும் விரிவாகவும் சொன்னார். சில கவாத்துகளைத் தாமே செய்து காட்டினார்.
பலிக்கவில்லை. வைப்பாட்டிகளும் சிங்காரிகளும் மாறவில்லை.

மூன்றாம் முறை முதலிலிருந்து எல்லா கவாத்தையும் முறையாகச்
செய்து காட்டி, முடிவில் எச்சரிக்கையும் விடுத்தார்.
அப்போதும் அவர்கள் திருந்தவில்லை.

உடனே அங்கிருந்த வீரர்களை அழைத்து அந்த இரண்டு  வைப்பாட்டிகளையும் அத்தனை பேர் முன்னிலையிலும் தலையை வெட்டிவிடச்சொன்னார்.

மன்னன் முதலில் விளையாட்டாக நினைத்தான்.
மற்றவர்களும் அப்படியே.

ஆனல் ஸுன் ட்ஸூ வீரர்களிடம் தாம் இட்ட கட்டளையை நிறைவேற்றும் வண்ணம் ஆணையிட்டார்.

மன்னன் வெகுண்டெழுந்து அந்த ஆணையை மாற்றி உத்தரவிட்டான்.

ஸுன் த்ஸூ தம்மிடம் இருந்தார் வாளைத் தூக்கிக் காண்பித்து,
"மன்னவனே! இது உம்முடைய வாள். உம் அதிகாரம் நீதி, வீரம், உறுதி,
வன்மை முதலிய அனைத்திற்கும் இந்த வாள் நிலையாக உள்ளது. அதை நீர் என்னிடம் கொடுத்துவிட்டீர். அத்துடன் அனைத்து அதிகாரத்தையும் என்னிடம் கொடுத்துவிட்டீர்.
அதன்மீது ஆணையிட்டுக் கூறுகிறேன். என் ஆணையில் யார் குறுக்கே
வந்தாலும் - நீரே ஆயினும் சரி - இந்த வாளுக்கு இரையாக்கிவிடுவேன்",
என்றார்.

வெலவெலத்துப் போனார்கள், அனைவரும்.

மன்னன் உட்பட பலர் முன்னிலையிலும் அந்த இரு வைப்பாட்டிகளையும் சிரச்சேதம் செய்தனர்.

புதிய தலைவிகளை ஸுன் ட்ஸூ நியமித்து, பயிற்சியைத் தொடர்ந்தார்.

சில மணி நேரம் சென்று மன்னனை அழைத்து, மேற்பார்க்கச் சொன்னார்.

தன்னுடைய மிக விருப்பமான, மிக அழகிய, மிக இளமையான இரண்டு வைப்பாடிகளை இழந்திருந்த மன்னன் சொன்னான்,
"இப்போது எனக்கு எதையும் மேற்பார்வையிட மூட் இல்லை."

ஸுன் ட்ஸூவின் முதல் மூன்று விதிகள்:

1. நாம் சொல்லவந்ததை நாம் சரியாகச் சொல்லியிருக்க மாட்டோம்.
ஆகவே நாம் சொல்லவந்ததை மீண்டும் விரிவாகச் சொல்ல வேண்டும்.

2.நாம் சொல்ல வந்த விஷயம் புரிந்துகொள்ள முடியாததாக இருக்கலாம். ஆகவே தை மறு பரிசீலனைசெய்து மீண்டும் சொல்லவேண்டும்.

3. சொல்லப்பட்டவர்கள் சற்று தெளிவில்லாதவர்களாக இருக்கலாம்
அவர்கள் பொருட்டு மீண்டும் சொல்லிக்கொடுக்கலாம்.

4. நான்காம் தடவை.......XXX 

http://jaybeestrishul11.blogspot.com.au/2012/07/sun-tzu.html

நிராகரித்தலென்பது


இரக்கமற்ற ஓர் சொல்லின்
விதையிலிருந்து அரும்புகிறது ...
நமது நிராகரிப்புகளின் பச்சை

ஒரு குழந்தை
தாயின் முத்தத்தை மறுப்பதிலிருந்து
துவங்குகிறது அதன் முதல் வலி

அதனை ஏற்பதென்பது
அத்துனை சுலபமான விடயமல்ல
தவிரவும் யாரும் விரும்பி ஏற்பதுமில்லை

ஒருத்தர் மீதான நம்பிக்கையும்
அதீதமான பிரியமும் உடைகிற போது
நிராகரிப்புகளும் உடன் நிகழ்ந்து விடுகிறது
அது தவிர்க்க முடியாதுமாகும்

நிராகரிக்கப் படாமல்
இங்கு யார்தான் ஜீவிக்கிறார்கள்
அதிலிருந்து யாருமே தப்ப மடியாது

ஆயினும் இன் நிராகரிப்புகள்
எதுவுமே நிரந்தரமானதல்ல

காலம் நம்மை
எப்போது நிராகரிக்குமென்று
யாராலூம் கணித்து சொல்ல முடியாது

அத்துயர்மிகு கணம் வரை
வாழ்ந்து தொலைய வேண்டியதுதான்

0
ஜமீல்

Stem Cells

Still find the subject of Stem Cells confusing? This simple yet informative explanation by one of the worlds leading Stem Cell researchers, just might give you that clarity you have been looking for.
To understand what a stem cell is, it is important to first understand what a stem cell is not. All the cells of the body, called somatic cells, are specialized cells that do one specific thing; they will never do anything else, and they do not proliferate.
For example, a skin ...cell will never be anything other than a skin cell and it will never divide. It will do what a skin cell does until the day it dies. It is the same for brain cells that respond to electrical impulses, pancreatic cells that make insulin, muscle cells that contract, and all the other cells of the body that do… what they do.
At the other end of the spectrum we have stem cells; they do not have any specific function: their general role is simply to multiply during the entire life of an individual and to transform into other types of cells.
Historically, adult stem cells from the bone marrow were known to be precursors to blood cells, leading to the formation of white blood cells, red blood cells and platelets... and nothing else.
But discoveries made at the turn of the century showed that stem cells from the bone marrow have the ability to transform into virtually any type of cell in the body. In fact, this is one of their most important roles and it has since lead to the understanding that stem cells from the bone marrow constitute the natural repair and renewal system of the body.
All throughout the life of an individual, everyday stem cells leave the bone marrow to migrate into various organs and tissues to repair and maintain the proper functioning of the whole body.
And when there is an injury or a degenerative process, stem cells migrate into that specific tissue to replace the cells that have been lost and effectively repair the damage.
Over the past 5-10 years, stem cell research has demonstrated that there is a direct link between the number of stem cells in circulation and the ability of the body to repair: more stem cells in circulation means that more stem cells are available to participate to the process of tissue repair.
Furthermore, there is also a link between the number of stem cells in circulation and the formation of degenerative diseases: people that have developed degenerative diseases have roughly half the number of stem cells found in the blood of healthy people.
Conclusion: anything one can do to support the release of stem cells from the bone marrow and to support the overall function of stem cells in the body will contribute to creating and maintaining optimal health.

Lakshmi - Short Film




Review

The first few minutes of Lakshmi is drained out of colours, just like the life of its lead character. We see the eponymous Lakshmi (an effective Lakshmi Priya Chandramouli) go about her day. The monotony sets in; even more so as her husband rolls on top of her every night without a second glance at her. There is also a hint that the husband might be involved with another woman. Hues starts to colour Lakshmi’s life as she meets an attractive man on the train. She finds herself smiling involuntarily, indulging in the guilty joy that unsolicited attention provides. Until a bandh drives their paths closer. Charmed by the man, Lakshmi ends up in his house and eventually in his bed.
The ending of ‘Lakshmi’ is beautiful. Aided by some brilliant music and a beautiful poem, we see her walking back into her usual life. She stops taking the train — her connection with the night of indulgence. As the voiceover says she ‘runs back to the eclipse’ with a memory of the night where she was aglow, even if it was in the sky of a different man. The only flaw that ‘Lakshmi’ does is explain herself when we don’t really need it. But considering the brickbats the film has received, I understand why the filmmaker chose to have it.
The short film has been thrown under a barrage of criticism and a list of accusations: for justifying an extra-marital affair, for equating women empowerment with sexual independence. Rather than justifying extra-marital relationships, what Lakshmi has done is show the difference in treatment meted out to women and men who err. As Sowmya Rajendran rightly asks in her piece in The News Minute, where is the outrage about Sindhu Bhairavi, Agni Natchathiram, Gopurangal Saivathillai and a list of other movies that had central men characters with extra-marital relationships? Not that this disparity is new. Sathileelavathi has a character that says, “Veetla salikarathu nu than avan velila poran” (He goes out only when he is bored with what he gets at home), when Leela shares that her husband is having a mistress, making it Leela’s fault. Can we apply the same logic in Lakshmi’s case as well?
The controversy around Lakshmi makes us rethink how we see women on-screen. After years of seeing a woman be perfect on screen or be termed a ‘villi’, the shades of grey has caused unnecessary outrage. What people fail to understand is that at the end of the day, it is a story. A story of a middle-class woman, frustrated by her unhappy marriage, falters and gives in to temptation. Maybe that’s why Sarjun made the husband’s character get involved with another woman. It wasn’t particularly necessary, the indifference Lakshmi suffered from was pretty evident. Possibly he realised that indifference is not enough reason for a woman to err; so that audience can forgive Lakshmi easier. So that they can reason saying, ‘the husband had an affair as well’. Baby steps.
http://indianexpress.com
கே. எம். சர்ஜூனின் இயக்கத்தில் வெளிவந்த இந்த குறும்படத்தில், பாரதியார் பாடல் பயன்படுத்தப்பட்டிருப்பதும் விமர்சனத்துக்கு உள்ளாக்கப்பட்டுள்ளது.
இந்த குறும்படம் உண்டாக்கிய தாக்கம் குறித்தும், சமூகவலைதளத்தில் இது குறித்து எழுந்த விமர்சனங்கள் குறித்தும் கருத்து கேட்டபோது, கருத்துக்கூற இயக்குநர் கே. எம். சர்ஜூன் மறுத்துவிட்டார்.
லட்சுமி குறும்படம்படத்தின் காப்புரிமை Lakshmi Short film
இந்த குறும்படத்தில் லட்சுமி கதாபாத்திரத்தை ஏற்று நடித்துள்ள லட்சுமிபிரியா, பிபிசி தமிழிடம் கூறுகையில், ''இந்த குறும்படம் குறித்து வரவேற்பு அல்லது விமர்சனம் என்று எந்த கருத்தை தெரிவிப்பவராக இருந்தாலும், அனைவரையும் இந்த குறும்படம் பார்க்க வைத்திருக்கிறது என்பதை புரிந்து கொள்ளமுடிகிறது'' என்று தெரிவித்தார்.
''ஒரு இயக்குநர் மற்றும் எழுத்தாளரின் எண்ணத்தை திரையில் வெளிப்படுத்தும் கருவியாகத்தான் நான் செயல்பட்டேன். மேலும், இந்த குறும்படத்தை தவறாக புரிந்து கொண்டவர்கள்தான் விமர்சனங்களை தெரிவிக்கின்றனர். படத்தின் காலவரிசையை பலரும் தவறாக புரிந்து கொண்டனர்'' என்று அவர் தெரிவித்தார்.
'விமர்சிப்பவர்கள் நாகரீகமாக கருத்துக்களை தெரிவிக்க வேண்டும்'
சமூகத்தின் பார்வையில் ஆணுக்கு ஒரு நீதி, பெண்ணுக்கு ஒரு நீதி என்ற நிலை இன்னமும் மாறவில்லை. இந்த படம் என்றில்லை பல விஷயங்களிலும் பெண்ணுக்கு சமஉரிமை இன்னமும் கிடைக்கவில்லை என்று குறிப்பிட்ட லட்சுமிபிரியா, ''இந்த படத்தின் கரு குறித்து பல விமர்சனங்கள் இருந்தாலும், எனது பங்களிப்பு குறித்து பொதுவாக பாராட்டுக்களே கிடைத்துள்ளது'' என்று கூறினார்.
லட்சுமி கதாபாத்திரத்தை ஏற்று நடித்த நடிகை லட்சுமிபிரியா
 லட்சுமி கதாபாத்திரத்தில் நடிகை லட்சுமிபிரியா
''இந்த குறும்படத்தை விமர்சனம் செய்பவர்கள் முழுமையாக படத்தை பார்த்துவிட்டு , அவர்களின் கருத்து எதுவாக இருந்தாலும், அதனை நாகரீமாகவும், மரியாதையாகவும் கூறவேண்டும். அதுவே மதிக்கத்தக்கதாக இருக்கும்'' என்று கூறிய லட்சுமிபிரியா, சமூகவலைத்தளங்களில் தன் மீதும், குறும்படத்தின் இயக்குநர் மீதும் சிலர் வசைக்கருத்துக்களுடன் கூடிய விமர்சனங்களை பதிவிடுவதாக குறிப்பிட்டார்.
'லட்சுமி செய்தது சரியா?'
சமூகவலைத்தளத்தில் இந்த குறும்படம் பற்றி எழுந்த விமர்சனங்கள் குறித்து கட்டுரை எழுதியவரும், பத்திரிக்கையாளருமான சௌமியா ராஜேந்திரன் பிபிசி தமிழிடம் பேசுகையில், ''இந்தப் படம் ஒரு சாதாரண பெண்ணின் கதை. இது நடக்காத ஒரு சம்பவம் இல்லை. சமூகத்தில் நடக்கும் ஒன்றுதான். புரட்சிகரமான கதையாக இதை பார்க்கத் தேவையில்லை'' என்று தெரிவித்தார்.
பாரதியின் புதுமைப்பெண் இது அல்ல என்று விமர்சிப்பவர்கள் பாரதியின் புதுமைப் பெண்ணையும் ஆதரிப்பவர்கள் இல்லை என்று குறிப்பிட்ட சௌமியா, ''ஆணாதிக்க சமூகத்தின் ஒரு எதிர்வினையாகதான் இதை பார்க்கிறேன்'' என்று தெரிவித்தார்.
''லட்சுமி செய்தது சரி என்று நான் வாதாடவில்லை. லட்சுமி ஒரு புனைவு காதாபாத்திரம்தான். ஒரு பெண் புனைவு கதாப்பாத்திரம் திரையில் செய்யும் ஒரு விஷயத்தைகூட சிலரால் ஏற்றுக் கொள்ளமுடியவில்லை. இது ஏன்?'''' என்று வினவினார்.
ஆணுக்கு ஒரு நீதி? பெண்ணுக்கு ஒரு நீதியா?
''திரிஷா அல்லது நயன்தாரா என்று படத்தின் தலைப்பு கூட வருகிறது. திரையில் ஆண்கள் இரண்டு கதாநாயகிகளுடன் காதல் செய்வதை நாம் ஏற்றுக் கொண்டு ரசித்திருக்கிறோம் ஆனால், ஒரு பெண் குறும்படத்தில் இவ்வாறு நடித்தது ஏன் இந்த அளவுக்கு விமர்சிக்கப்படுகிறது?'' என்றும் சௌமியா கேள்வி எழுப்பினார்.

இதனை பெண்ணியம் என்று லட்சுமியோ அல்லது குறும்பட இயக்குநர் அளித்த குறிப்பிலோ எங்குமே கூறவில்லை. இது போன்ற படங்கள் வருவதே அரிது . அதனால், இது போன்ற படங்களை , பார்வையாளர்கள் பெண்ணிய பகுப்பாய்வு செய்யலாம் என்றும் கூறினார்.
''லட்சுமியோ அல்லது அந்த குறும்படத்தின் இயக்குநரோ பெண்ணிய ஆதரவாளர் என்று கூறுவதே தவறு. ஆனால், ஒரு ஆண் செய்யும் ஒன்றை எவ்வாறு வரவேற்கிறோமோ அதனை பெண் செய்யும்போது எவ்வாறு பார்க்கப்படுகிறது என்பதில்தான் பெண்ணியம் என்ற அம்சமே வருகிறது'' என்று கூறிய செளமியா, ஆண் செய்யும் ஒன்றை பெண் செய்யும்போது ஏன் ஏற்றுக்கொள்ளப்படவில்லை என்பதை சிந்திப்பதுதான் பெண்ணியம் என்றும் குறிப்பிட்டார்.
இந்த படத்தில் உள்ள சில அம்சங்களை நான் ஆதரிக்கவில்லை. பெண் சுதந்திரம் என்றவுடன் பாரதியை மேற்கோள் காட்ட தேவையில்லை. அந்த பெண்ணின் பயணம் அவராகவே எடுத்த முடிவாக இருந்திருந்தால் நன்றாக இருந்திருக்கும். ஆனால், இந்த அளவு விமர்சனங்கள் தேவையற்றது'' என்று செளமியா ராஜேந்திரன் குறிப்பிட்டார்.

http://www.bbc.com


A Tamil short film titled Lakshmi has created a furore on social media since it was uploaded 10 days ago by Ondraga Entertainment.
Directed by Sarjun KM, the film is about a woman, Lakshmi (actor Lakshmi), who has an extramarital affair. It's pretty straightforward why she decides to have this fling - Lakshmi is in an abusive marriage where her husband only treats her as a cook and caretaker. Lakshmi is like the pressure cooker with which she begins her day, building up steam and threatening to burst any moment.
Her husband's callousness extends to the bed where he only thinks about his pleasure and rolls off as soon as he's done. He seems to have another woman in his life as well - there's a phone call from a woman who hangs up when Lakshmi answers and her husband refuses to give her an explanation.
Then, Lakshmi sees an attractive man on the train. Circumstances bring them closer and after a conversation in which he seems to be genuinely interested in her, Lakshmi goes home with him for a night.
The ending of the film is a bit ambiguous - does taking the bus mean she will meet the man again, since it's at the bus-stop that they first have a real conversation? Or does it mean it was a one night stand since her regular transport is the train where she used to see him? At any rate, from the black and white grind of her routine, her world turns colourful when she meets him.
The film is not without its flaws. Lakshmi's "saviour", a stereotypical "artist", comes spouting lines from Bharathiyar as characters from Tamil films always do when they are out to "liberate" a woman. He makes her stand before the mirror and unwinds her tight plait, loosening her hair to make her see for herself what she could be (a faint echo of Mahendra Baahubali making Avantika aware of the "real woman" within her). The film would have worked better if Lakshmi's self-discovery had happened because she makes that internal journey herself - this is what sets apart films like English Vinglish and Queen.
Nevertheless, Lakshmi is an attempt to show a woman's desire to flout the rules to seek her own happiness.
A volley of abuse, objections
This little film, less than 20 minutes long, has unleashed a barrage of abuse and divided opinions from several social media users who've said that Lakshmi's decision is not "women's empowerment". Still others have objected to using Bharathiyar's words to "justify" an extramarital affair.
Does feminism encourage extramarital relationships? No. However, feminism does encourage people of all genders to expect equality in relationships and the right to happiness. Feminism also refuses to pitch marriage as a woman's destiny and acknowledges the patriarchal ideas that sustain the institution of marriage.
The first question her husband asks when she says she's stuck somewhere and can only return in the morning is, 'Then who will make breakfast?'. Considering Lakshmi is in a dead-end marriage, it's ludicrous that the film has upset so many people who have condemned it in strong words. While showing the woman's perspective of an unhappy marriage is fresh, the justification for why she decides to explore her life and sexuality outside the institution is on safe, conventional lines.
History of ‘forgiving’ a man’s extramarital affair
The anger is especially incongruous when Tamil cinema has had a long history of "chinna veedu" or "stepney" (phrases that refer to the "other" woman in an extramarital fling) humour. In fact, this idea of comedy extends to a man treating his wife's younger sister as a "chinna veedu" too.
Further, there are many celebrated films like Sindhu Bhairavi, Gopurangal Saivathillai, Sathi Leelavathi, Rettaivaal Kuruvi, and Chinna Veedu (among others) which have had the hero have an extramarital affair without receiving condemnation. In the end, all is forgiven and the "family" is restored.
In Agni Natchathiram, even though the father is berated by his sons from two different marriages for his deeds, they rally around him when his life is in danger. Films like Marupadiyum, where the woman refuses to take back a husband who cheats on her, have been extremely rare.
Ironically, the female leads in many of these films have been lauded as "strong" women characters while Lakshmi, who does what the male characters in these films have done (with a stronger justification for it to boot), has been condemned.
Does feminism mean women have to imitate the "wrongs" that men do? Certainly not. But feminism insists that you don't have different standards of judgment for the genders.
When we've celebrated years and years of men having the cake and eating it too in popular culture, why is a woman crossing the line upsetting people so much? The anger comes from the fear that the bedrock of patriarchal values, which make up our society, has been threatened. The people outraging about the film should admit this instead of the whataboutery of 'real' women's empowerment. As if they care.
http://www.thenewsminute.com

Mr. and Mrs. Iyer Movie

2002 இல் வந்த மிஸ்டர் அண்ட் மிசஸ் ஐயர் என்ற படத்தை இன்று நினைத்துக் கொண்டேன்.பல விருதுகளை வாங்கிக் குவித்த அந்தப் படம் பல அதிர்வுகளையும் ஏற்படுத்தியது.படத்தை இயக்கியவர் அபர்ணா சென்.

A bus is setting out to Calcutta from a village in West Bengal. Meenakshi Iyer, who is from a strict orthodox Hindu background, is leaving to Chennai for her husband, with her young child, after the vacation with her parents. By chance, she gets a co-passenger who is also to Chennai, Rajah, a photographer, introduced by one of the friends of her father. During the journey they build a good relationship. But a Hindu-Muslim communal riot sets out in the meantime, in some areas they had to travel. Then she comes to face the fact that Rajah is not a Hindu but a Muslim whose real name is Jehangir. Even though she curses herself at that time while some Hindu fanatics evade their bus she saves him introducing as Mr. Iyer. But they have to reach their destination while the other passengers know Rajah as no one else but Mr. Iyer.

தமிழ் பார்ப்பனக் குடும்பத்தைச் சேர்ந்த மீனாட்சி கைக்குழந்தையோடு பெற்றோர் வீட்டிற்கு வந்திருக்கிறாள்.அவள் தந்தை வடகிழக்கில் ஒரு வனத்துறை அதிகாரி.மீனாட்சியின் கணவன் சுப்ரமணியம் கல்கத்தாவில் வேலை செய்கிறான்.ரயில் டிக்கெட் கிடைக்காமல் பஸ்சில் பயணம் செய்ய வேண்டிய நிலை.குழந்தைக்கு வேண்டிய அனைத்துப் பொரு...ட்களோடு தனியே பயணம் செய்யவேண்டிய நிலை.பேருந்து நிலையத்தில் அவள் தந்தை அனுமதி அளித்து வனவிலங்குகளை ஒளிப்படம் எடுத்த புகைப்படக்காரரான ராஜாவைப் பார்க்கிறார்கள்.குழந்தையோடு தனியே செல்லும் மீனாட்சியைக் கவனித்துக் கொள்ள சொல்கிறார்கள்.
குழந்தை அழுது ஆர்ப்பரிக்கிறது.4 வரிசை பின்னால் இருக்கும் ராஜா குழந்தை உணவைத் தயாரிக்க ,குழந்தையைத் தூங்க வைக்க உதவுகிறான்.
ஒரு இடத்தில் பஸ் நகராமல் நின்று விடுகிறது.அங்கு வகுப்புக் கலவரம் வெடிக்கிறது.ஊரடங்கு உத்தரவு போடப் படுகிறது.ஒரு பயங்கரவாதக் கும்பல் பஸ்சில் ஏறி முஸ்லிம்களைத் தேடுகிறது.அனைவரின் பெயர்களைக் கேட்கிறது.சந்தேகம் இருக்கிறவர்களின் காற்சராயைக் கழட்டிப் பார்க்கிறது.பெண்களின் தாலியை அடையாளத்திற்கு சோதனை செய்கிறது.எழ எத்தனிக்கும் ராஜாவை ஏந்ன் எனக் கேட்கிறாள் மீனாட்சி.அவன் என் செல்லப்பெயர் ராஜா.முழுப் பெயர் ஜஹாங்கீர் சௌத்ரி எனச் சொல்கிறான்.மீனாட்சி குழந்தையை அவன் கையில் திணித்து சால்வையை அவன் மேல் போர்த்தி நாங்கள் மிசஸ் அண்ட் மிஸ்டர் அய்யர் என்று அந்தக் கும்பலிடம் சொல்கிறாள்.

இங்கிருந்து கதை ஒரு பாதுகாப்பான சூழலில் வளர்க்கப்பட்ட பெண் ஒரு வகுப்புக் கலவரத்தை எப்படி புரிந்து கொள்கிறாள் என்பதை நோக்கிப் போகிறது.இன்னொருவர் சமைத்தால் சாப்பிட மாட்டேன்,மாமிசம் சமைப்பவர் கையால் சாப்பிட மாட்டேன்,முன் பின் தெரியாத நபரை நம்பலாமா போன்ற சந்தேகங்களைத் தாண்டி ஒரு வனத்துறை கெஸ்ட் ஹவுசில் தங்குகிறார்கள்.
அவள் கண்ணாலேயே கலவரத்தில் ஒரு கொலையைப் பார்த்து ரொம்பவே அரண்டு போய் ஜஹாங்கீரின் கையைப் பிடித்துக் கொண்டு உறங்கிப் போகிறாள் மீனாட்சி.அவளைத் தவிர பஸ் பயணிகள் ,வனப் பங்களா காவலர்,போலிஸ் அதிகாரி அனைவர்க்கும் அவன் மிஸ்டர் அய்யர்.அவர்களுக்குள் ஒரு நேசம் முகிழ்க்கிறது.நிறைய சினேகம் நிரம்பிய உரையாடல்களும் ,பொருள் பொதிந்த பார்வைகளும் அவர்களுக்குள் நிகழ்கின்றன.
அவர்கள்ராணுவ வண்டியில் ஏறி ரயில் நிலையத்தை அடைந்து கல்கத்தாவிற்கு பயணிக்கிறார்கள்.
ரயில் நிலையத்தில் காத்திருக்கும் கணவனிடம் ஜஹாங்கீரை அறிமுகப் படுத்துகிறாள் மீனாட்சி.அவர்களிடம் விடை பெற்று போகிறான் ஜஹாங்கீர்.போனவன் திரும்பி வந்து அவளைப் படம் எடுத்த ஒளிப்பட சுருளைக் கையில் கொடுத்து குட்பை மீனாட்சி என்று சொல்லி விட்டுப் போகிறான்.

இந்தப் படம் தம் அடையாளங்களைத் தாண்டி மானுடத்தோடு இன்னொருவரை நேசிப்பதை ஒரு பக்கம் சொன்னது.இன்னொரு புறம் இன்ன சாதி,மதம்,இன்னொருவன் மனைவி என்பதைத் தாண்டி ஒரு பெண்ணின் அகத்தையும் சொன்னது.

I think the context is the same even now.
Geetha Narayanan
Meenakshi Iyer (Konkona Sen Sharma) and her infant son, Santhanam, embark on a bus journey to return home, after visiting her parents. At the bus station, Meenakshi is introduced to Raja Chowdhury (Rahul Bose) by a common friend. Raja, a wildlife photographer, is requested by Meenakshi's parents to look after their daughter and grandson during the journey. The passengers of the bus include a boisterous group of youngsters, two Sikh men, an elderly Muslim couple, a young couple high on romance, a mentally challenged boy and his mother, and some card-playing men. The bus faces a roadblock and the bus driver attempts a detour, but is stopped by traffic jam caused by sectarian violence between Hindus and Muslims in nearby areas.
Raja reveals his Muslim identity to Meenakshi. As someone who comes from a high caste and conservative Hindu Brahmin family, Meenakshi shudders at the very fact that during their travel she drank water offered by Raja, a Muslim. She is shocked and asks Raja to not touch her. Raja contemplates leaving the bus, but is forced to get stay inside by the patrolling police, who declare a curfew due to the riot. After the police leaves to scout other areas, a rioting Hindu mob arrives and forcibly enters the bus. They begin interrogating passengers about their religious identities and when in doubt, they even resort to check if the person is circumcised.
In order to protect himself from them, one of the passengers, who is Jewish and hence circumcised, points out the old Muslim couple to divert the mob's attention. The mob's leader drags the old couple out of the bus. One of the teenagers resists this, but she is assaulted by the mob. As Raja attempts to rise in revolt, Meenakshi plants Santhanam on his lap, ordering him to hold the baby with an intent to shield Raja's Muslim identity. The mob asks about their identities, and Meenaksi tells the leader that she is Mrs. Iyer and Raja is her husband. After this chilly encounter, the passengers spend the night in the bus.
In the morning, the passengers trek to a nearby village to seek accommodation. Raja and Meenakshi, identifying themselves as Mr. and Mrs. Iyer, fail to find any accommodation. However, the police officer, who was patrolling the earlier evening, bails them out by providing shelter at an abandoned forest bungalow. They are provided with the single usable bedroom available in the bungalow. Meenakshi refuses to share the room with Raja, and curses herself for coming along with a stranger. Raja confronts her on her outdated prejudices about caste and religion. After a brief quarrel, Raja allows her the comfort of the bedroom and prefers to sleep outside. The next morning when Meenakshi does not find Raja, she gets worried and angry as to why he left Santhanam and her in such a place. Soon, she feels relieved to find Raja sleeping outside. After they reach a restaurant in the nearby village, they meet the teenagers from the bus. The girls are excited and curious to know about Meenaakshi and Raja's love story. To keep their farce alive, both of them cook up an impromptu story right from how they met till where they went for their honeymoon. During their stay at the bungalow, they discover each other's beliefs and understanding of religion. That night, as they witness a horrific murder by one of the mobs, a shocked Meenakshi is comforted by Raja.
The next day, they reach a railway station with the army's help. There, they board the train towards their destination. At their destination station, Kolkata, Meenakshi's husband arrives to receive his wife. Meenakshi introduces Raja to her husband as Jehangir Chowdhury, a Muslim man who helped her (a Hindu woman) during the curfew. Raja hands over a camera roll to Meenakshi, containing the photos of their journey; they bid an emotional farewell to each other.

Friday, November 10, 2017

Life cycle assessment



Definition
The International Standards Organization (ISO) has defined LCA as :
"A technique for assessing the environmental aspects and potential impacts associated with a product by:
· Compiling an inventory of relevant inputs and outputs of a product system,
· Evaluating the potential environmental impacts associated with those inputs and outputs,
· Interpreting the results of the inventory analysis and impact assessment phases in relation to the objectives of the study" (ISO 14.040).

The technique examines every stage of the life cycle, from the winning of the raw materials, through manufacture, distribution, use, possible re-use/recycling and then final disposal.
For each stage, the inputs (in terms of raw materials and energy) and outputs (in terms of emissions to air, water, soil, and solid waste) are calculated, and these are aggregated over the Life Cycle.
These inputs and outputs are then converted into their effects on the environment, i.e. their environmental impacts.
The sum of these environmental impacts then represents the overall environmental effect of the Life Cycle of the product or service.

LCA Background
The concept of life-cycle assessment first emerged in the late 1960's but did not receive much attention until the mid-11980's
In 1989, the Society of Environmental Toxicology and Chemistry (SETAC) became the first international organization to begin oversight of the advancement of LCA.
In 1994, the International Standards Organization (ISO) began developing standards for the LCA as part of its 14000 series standards on environmental management. The standards address both the technical details and conceptual organization of LCA .
• ISO 14040-A standard on principles and framework
• ISO 14041-A standard on goal and scope definition and inventory analysis
• ISO 14042-A standard on life-cycle impact assessment
• ISO 14043-A standard on life-cycle interpretation


Several of the methods described as LCA methods follow the LCA framework defined in ISO 14040, involving an inventory similar to that described in ISO 14041, and assessment of impacts to some degree as described in ISO 14042, while a smaller number take on the normalization and weighting also discussed in ISO 14042.

Still, methods based on the ISO standards may differ greatly, given that the ISO standards allow flexibility to customize characterization and normalization factors and weighting methods to suit the values and conditions of a particular location or sector.
Goal And Scope
This is the first stage of the study and probably the most important, since the elements defined here, such as purpose, scope, and main hypothesis considered are the key of the study.

The scope of the study usually implies defining the system, its boundaries (conceptual, geographical and temporal), the quality of the data used, the main hypothesis and a priori limitations.
A key issue in the scope is the definition of the functional unit.
This is the unit of the product or service whose environmental impacts will be assessed or compared.
It is often expressed in terms of amount of product, but should really be related to the amount of product needed to perform a given function.

During the goal definition process, the following issues should be considered:
  • Why is the study being conducted (i.e., what decision, action, or activity will it contribute to or affect)?
  • Why is LCA needed for this decision, action, or activity? What, specifically, is it expected to contribute?
  • What additional analytical tools are needed and what will they be expected to contribute?
  • Who is the primary target audience for the study (i.e., who will be making the decision, taking or directing the action, or organizing or participating in the activity)?
  • What other audiences will have access to the study results? What uses might these audiences make of the study findings?
  • What are the overall environmental goals, values, and principles of the sponsoring organization and intended audience?
  • How does the intended application of the study relate to these goals, values, and principles?


System Boundaries

Definition of system boundaries
The scope of an LCA describes the boundaries which define the system being studied.
The scope should be well defined to ensure that the breadth and depth of the study are compatible with the stated goal.
For example, in a comparison of virgin and recycled systems, removal of downstream stages may not affect comparative rankings significantly.
However, if objectives go beyond comparative rankings to assessing environmental burdens throughout the life cycle, eliminating the downstream stages may exclude some environmental impacts that are unique to recycled systems and that have comparatively high burdens in the downstream stages.

System boundaries define the unit processes or activities that will be included in the system under study. Decisions must be made on which processes or activities will be included.

As noted above under consideration of the functional unit, it might be possible to eliminate those processes that are identical for all items under study.
Or, it might be possible to eliminate elements of the system that are beyond the purview of the study goal and purpose, i.e., those components of the system that cannot be affected by the decisions, actions, or activities that are driving the study.

The basis for the decisions should be clearly understood and described and should be consistent with the stated goal of the study. At the outset of an LCA, all life-cycle stages should be considered.

Upon careful review, it may be possible to eliminate the need to collect data from some of these stages or sub processes.
The study team should keep in mind, however, that Barnthouse et al. (1997) noted several features that are crucial to LCA
  • a system-wide perspective embodied in the term "cradle-to-grave" that implies efforts to assess the multiple
  • operations and activities involved in providing a product or services;
  • a multimedia perspective that suggests that the system include resource inputs as well as wastes and emissions to all environmental media, i.e., air, water, and land; and
  • a functional unit accounting system that normalizes energy, materials, emissions, and wastes across the system and media to the service or product provided.

Any decisions that affect these features should be carefully documented.

A true life-cycle always starts with the extraction of the raw materials from the earth and ends with the final disposal of the refusals in the earth.
In practice every system can be described, but if the described system do not satisfy the condition illustrated above, it does not represent an LCA but an eco-balance or an eco-profile.

Kirk et al., 2005, have pointed out the influence of system boundaries on LCA results, since setting system boundaries in different ways can tip the scales in favor of one technology over another.

They showed how the concepts of system boundaries and parameters help illuminate why wastewater decisions may only move problems in time and space, rather than solve them.
System Function And Functional Unit
The functional unit is a measure of the performance of the product system. The primary purpose of the functional unit is to provide a reference to which the inputs and outputs are related and is necessary to ensure comparability of results.

The function is related directly to the questions that the study is designed to answer, and the functional unit must be selected as the basis for the study.

One of the primary purposes for a functional unit is to provide a reference for the system inputs and outputs.
A well-defined functional unit that assures equivalence also allows for more meaningful comparisons between alternative systems.
In their study of Life cycle assessment of wastewater treatment technologies treating petroleum process waters, Vlaopolous et al. 2006 have considered a process water flow of 10,000 m3/day for a time period of 15 years (system design life) as the function unit used in order to compare the different wastewater treatment processes.
Inventory Analysis
The inventory analysis is a technical process of collecting data, in order to quantify the inputs and outputs of the system, as defined in the scope.
Energy and raw materials consumed, emissions to air, water, soil, and solid waste produced by the system are calculated for the entire life cycle of the product or service.
In order to make this analysis easier, the system under study is split up in several subsystems or processes and the data obtained is grouped in different categories in a LCI table.

Impact Assessment
Life Cycle Impact Assessment (LCIA) is a process to identify and characterize the potential effects produced in the environment by the system under study.

The starting point for LCIA is the information obtained in the inventory stage, so the quality of the data obtained is a key issue for this assessment.
LCIA is considered to consist of four steps that are briefly described below.

The first step is Classification, in which the data originated in the inventory analysis are grouped in different categories, according to the environmental impacts they are expected to contribute.

Indicators of impact categories include:
Climate change
Acidification
Eutrophication
Photochemical smog
Fossil fuel depletion
Ecotoxicity
Ozone depletion
Human toxicity

The second step, called Characterization, consists of weighting the different substances contributing to the same environmental impact.
Thus, for every impact category included in LCIA, an aggregated result is obtained, in a given unit of measure.

The third step is Normalization, which involves relating the characterized data to a broader data set or situation, for example, relating SOx emissions to a country's total SOx emissions.

The last step is weighting, where the results for the different impact categories are converted into scores, by using numerical factors based on values.

This is the most subjective stage of an LCA and is based on value judgments and is not scientific.
For instance, a panel of experts or public could be formed to weight the impact categories.
The advantage of this stage is that different criteria (impact categories) are converted to a numerical score of environmental impact, thus making it easier to make decisions.
Interpretation
This is the last stage of the LCA, where the results obtained are presented in a synthetic way, presenting the critical sources of impact and the options to reduce these impacts.
Interpretation involves a review of all the stages in the LCA process, in order to check the consistency of the assumptions and the data quality, in relation to the goal and scope of the study.

Elements of the Study Design
The study designers and sponsors consider numerous elements of the study design.
The following questions are considered during this process.


  • Depth and detail
  • -What level of depth and detail of data does the application require?
  • -Are these requirements greater for some data categories and issues than for others?
  • Breadth and completeness
  • - Does the application require that all aspects of the life cycle be included, or can some be eliminated or examined less exhaustively?
  • - What inventory and impact-category indicators must be included to meet the purpose of the study?
  • - Where are the systems boundaries drawn and why?
  • Transparency
  • - What degree of openness and comprehensiveness is required in the presentation of data or study results?
  • - Who will see the products of the study, including underlying data as well as results, and how much transparency will they require?
  • - Will proprietary data be used that must be shielded from some users?
  • Data sources
  • - Where are the data to be collected?
  • - Are publicly available data sources appropriate for the study?
  • -Are primary data required?
  • - Is a mix of approaches appropriate for the study?
  • Data quality
  • -How much confidence should the potential users have in the data and in the study's conclusions?
  • - How much uncertainty can they tolerate?
  • Modeling allocation conventions
  • -How is recycling to be treated?
  • -How are burdens of a process to be allocated among co-products?
  • Site specificity
  • -Does the application require that the study produce information about specific sites or facilities?
  • -Is site-specific information needed for any of the planned supplemental analyses, such as risk assessment?
  • Scale
  • -Does the application require data on a global, continental, regional, and local scale?
  • - Which biological scales are most relevant-ecosystems, populations, individual organisms, physiological systems, or molecular systems?
  • -Are users of the study interested only, or primarily, in impacts that occur at a particular scale?
  • Level of aggregation
  • -What level and types of aggregation are most appropriate to support the study decision needs?
  • - Will the traditional LCA approach of aggregating all data throughout the life cycle by functional unit be sufficient, or will the user require some data to be retrievable in a disaggregated form (e.g., by industrial process)?
  • LCA limitations
  • -How environmentally relevant is the modeling that was used in the impact assessment?
  • - Does the intended application require more precise modeling of risk or hazard?
  • Temporal specificity
  • -Does the application require that the study produce information on the time frame for when potential impacts or their associated inventory items occurred?


Benefits and limitations of the life cycle approach
Life Cycle Assessment is an inclusive tool.
All necessary inputs and emissions in many stages and operations of the life cycle are considered to be within the system boundaries. This includes not only inputs and emissions for production, distribution, use and disposal, but also indirect inputs and emissions - such as from the initial production of the energy used - regardless of when or where they occur.

If real environmental improvements are to be made by changes in the product or service, it is important not to cause greater environmental deteriorations at another time or place in the Life Cycle.

LCA offers the prospect of mapping the energy and material flows as well as the resources, solid wastes, and emissions of the total system, i.e. it provides a "system map" that sets the stage for a holistic approach.

The power of LCA is that it expands the debate on environmental concerns beyond a single issue, and attempts to address a broad range of environmental issues, by using a quantitative methodology, thus providing an objective basis for decision making.

Unfortunately, LCA is not able to assess the actual environmental effects of the system.
ISO 14.042 standard, dealing with Life Cycle Impact Assessment, specially cautions that LCA does not predict actual impacts or assess safety, risks, or whether thresholds are exceeded.

The actual environmental effects of emissions will depend on when, where and how they are released into the environment, and other assessment tools must be utilized.

For example, an aggregated emission released in one event from one source, will have a very different effect than releasing it continuously over years from many diffuse sources.

Clearly no single tool can do everything, so a combination of complementary tools is needed for overall environmental management.

LCA in waste management
LCA has begun to be used to evaluate a city or region's future waste management options.
The LCA, or environmental assessment, covers the environmental and resource impacts of alternative disposal processes, as well as those other processes which are affected by disposal strategies such as different types of collection schemes for recyclables, changed transport patterns and so on.

The complexity of the task, and the number of assumptions which must be made, is shown by the simplified diagram (above) showing some of the different routes which waste might take, and some of the environmental impacts incurred along the way.
Those shown are far from exhaustive.


References
Azapagic, A., (1999). Life cycle assessment and its implications to process selection, design and optimization, Chemical Engineering Journal, 3, 73, pp1-21.
Barnthouse L, Fava J, Humphreys K, Hunt R, Laibson L, Noesen S, Owens JW, Todd JA, Vigon B, Weitz K, Young J, editors. 1997. Life-cycle impact assessment: the state-of-the-art. Pensacola FL: Society of Environmental Toxicology and Chemistry
(SETAC).
Fava J, Jensen A.A., Lindfors L., Pomper S., De Smet B., Warren J., Vigon B., eds. (1994)


SETAC, Life-cycle assessment data quality: a conceptual framework Workshop report,
Wintergreen, OOctober 1992. Pensacola: SETAC.
Huppes, G., Francois, S., (eds) (1994). Proceedings of the European Workshop on allocation in LCA, 24-25 FFebruary1994, Leiden, the Netherlands, SETAC- Europe, BBrussels Belgium
Kirk, B., Etnier, C., Kärrman, E., and Johnstone, S. (2005), Methods for Comparison of Wastewater Treatment Options. Project No. WU-HT-03-33. Prepared for the National Decentralized Water Resources Capacity Development Project. Washington University, St. Louis, MO, by Ocean Arks International, Burlington, VT.
Miettinen, P. and Hamalainen, R., (1997). How to benefit from decision analysis in environmental life ccycleassessment "European Journal of Operational Research. Vol 102,2, pp279-294
Udo de Haes, H., (1994). Guidelines for the application of life - cycle assessment in the European Union ecolabelling programme SPOLD, Brussels, Belgium.
Vlasopoulos, N.,Memon, F.,Butler, Murphy, R., (2006), Life Cycle Assessment of Wastewater Treatment Technologies, Treating Petroleum Process Waters. Sci.Total Environm.,(367), 58-70.
Introductory reading:
1. From the LCAccess website (U.S. EPA), http://www.epa.gov/ORD/NRMRL/lcaccess/
Read the "Why LCA?" section. Other browsing is optional.
2. "How is a Life Cycle Assessment Made?" pp. 11-24 in Life Cycle Assessment: What it is and how to do it; UNEP, 1996.
3. Masters, GM (1998): Introduction to Environmental Engineering and Science (2nd
edition); extract from ch. 9 "An example of life cycle assessment: Polystyrene cups",
p562-565.

Further LCA Resources

1. Books

Ciambrone, DF, Environmental Life Cycle Analysis, Lewis Publishers, 1997
Curran, MA, Environmental Life Cycle Assessment, McGraw-Hill, 1996
Graedel, TE, Streamlined Life-Cycle Assessment, Prentice Hall, 1998
Vigon, BW et.al., Life-Cycle Assessment: Inventory Guidelines and Principles, USEPA Risk
Reduction, Lewis Publishers, 1994
Weidema, BP (ed.), Environmental Assessment of Products: a Handbook on Life Cycle Assessment,
2nd edition, UETP-EEE, Finnish Association of Graduate Engineers, Helsinki, 1993

2. Journal Articles and ISO Standard
ISO 14040 series of standards: SABS ISO 14040 (1998), SABS ISO 14041 (1999), ISO 14042 (1999),
ISO 14043 (2000) and ISO14044. Some Case Studies:
_ Vollebregt, LHM and J Terwoert, LCA of Cleaning and Degreasing Agents in the Metal Industry, Int. J. of LCA, 3 (1), 12-17, 1998.
_ Andersson, K and T Ohlsson, Life Cycle Assessment of Bread Produced on Different Scales, Int. J. of LCA, 4 (1), 25-40, 1999.

3. LCA Websites
UNEP/SETAC Life Cycle Initiative: http://www.uneptie.org/pc/sustain/lcinitiative/
U.S. EPA, NRMRL: LCAccess: http://www.epa.gov/ORD/NRMRL/lcaccess/
CML - Centre for Environmental Science: http://www.leidenuniv.nl/interfac/cml/
SETAC Foundation for Environmental Education: http://www.setac.org/lca.html
Pre Product Ecology Consultants: http://www.pre.nl/
Ecobilan (Software Developers and Consultants): http://www.ecobilan.com
The International Journal of LCA: http://www.ecomed.de/journals/lca/


4. Software Tools and Data Libraries
CML LCA - free LCA software
Commercial software: SimaPro, GABI, Umberto
EcoInvent database represents the state of the art - at cost
BUWAL, IVAM, USA I/O, US database project, ETH - some free, some not
Danish food and agriculture database - freesment, McGraw-Hill, 1996
Graedel, TE, Streamlined Life-Cycle Assessment, Prentice Hall, 1998
Vigon, BW et.al., Life-Cycle Assessment: Inventory Guidelines and Principles, USEPA Risk
Reduction, Lewis Publishers, 1994
Weidema, BP (ed.), Environmental Assessment of Products: a Handbook on Life Cycle Assessment,
2nd edition, UETP-EEE, Finnish Association of Graduate Engineers, Helsinki, 1993
http://grimstad.uia.no/puls/climatechange/nns05/13nns05a.htm