Search This Blog

Wednesday, February 20, 2013

MICHAEL O'TOOLE PAINTINGS

MICHAEL O'TOOLE, S.F.C.A.,. is a native of British Columbia, born in 1963. He studied architectural design at a technical institute, then worked with firms in that field. In 1991, he won a prize for "Best Home Design." Later, painting became Michael's all-consuming passion. As an artist he paints mainly impressionistic acrylics with landscape, seascape and architecture as his chief subjects. 




































































எப்படி ஜெயித்தார் எம்ஜிஆர்!



1937 ஆண்டு. கல்கத்தாவில் ‘மாயா மச்சீந்திரா’ என்கிற படத்தின் சூட்டிங். அப்போது எம்ஜிஆர் சாதாரண ராமச்சந்திரராகத்தான் இருந்தார். புரட்சிதலைவரெல்லாம் கிடையாது. துடிப்பான இளைஞரான எம்ஜிஆர் அக்காலகட்டத்தில் ஏகப்பட்ட ஆங்கிலப்படங்கள் பார்க்கிறார். இத்தனைக்கும் எம்ஜிஆருக்கு அந்த சமயத்தில் ஆங்கிலம் சுத்தமாக தெரிந்திருக்கவில்லை. இருந்தாலும் சினிமாவின் மீது தீராத ஆர்வமும் குறுகுறுப்பும் துறுதுறுப்புமாக திரிந்த காலம் அது.

ஒரு நாள் சில நண்பர்களுடன் ஆங்கில படம் ஒன்றை பார்க்கிறார். அப்படத்தின் பெயர் 'இஃப் ஐ வேர் ஏ கிங்''. ரொனால்ட் கால்மேன் என்கிற நடிகர் நடித்த சூப்பர் ஹிட் படம் அது. “IF I WERE A KING” என்கிற வசனம், படம் முழுக்க இடம்பெறுகிறது. அந்த வசனத்துக்கும் மட்டும்தான் அர்த்தம் தெரிந்துவைத்திருந்தார் எம்ஜிஆர். படம் பார்த்துவிட்டு தன் அறைக்கு வந்து விதவிதமாக 'நான் மன்னனால்' என்கிற வசனத்தை விதவிதமாக சொல்லிப்பார்க்கிறார். ஒருவேளை தான் தமிழ்நாட்டுக்கே மன்னனால் என்னவெல்லாம் செய்ய வேண்டும் என்று சிந்தித்துப்பார்க்கிறார்.

''அந்தகாலத்திலேயே ஏழ்மையைப் பற்றியும் மக்களின் நிலையைப்பற்றியும் சிந்தித்தவன் நான். சிந்தித்தவன் என்பதை விட அனுபவித்துக்கொண்டிருந்தேன் என்பதே சரியானது.. நாட்டிலே இதுபோன்ற தொல்லைகள் ஏன் இருக்க வேண்டும் என அடிக்கடி எண்ணுவேன். அதுதான் இந்த நாடோடியை மன்னனாக மாற்றியது'' என்கிறார் எம்ஜிஆர்.
பின்னாளில் எம்ஜிஆர் தமிழ்நாட்டுக்கே ‘மன்னன்’ ஆனது வரலாறு. அவர் நடித்து வெளியாகி சரித்திரம் படைத்த ‘நாடோடி மன்னன்’ திரைப்படத்துக்கான கருப்பொருள் இப்படித்தான் உருவானது.

இச்சம்பவத்தை தன்னுடைய புத்தகமொன்றில் குறிப்பிட்டு எழுதியிருக்கிறார் எம்ஜிஆர். நாடோடி மன்னன் திரைப்படம் வெளியாகி மிகப்பெரிய வெற்றிபெற்றபோது அதற்காக வெள்ளிவிழா மலர் தயாரிக்கப்பட்டது. அதில் இப்படத்தின் பின்னணிகள் குறித்து ஏகப்பட்ட தகவல்களை பகிர்ந்திருக்கிறார் எம்ஜிஆர். 'யாருக்கு வெற்றி' என்கிற பெயரில் வெளியான இக்கட்டுரைகளை எழுத்தாளர் அஜயன்பாலாவின் நாதன் பதிப்பகம் மறுபதிப்பு செய்துள்ளது.

''எப்படி ஜெயித்தேன்'' என்கிற பெயரில் வெளியாகியிருக்கும் இந்த புத்தகத்தில், நாடோடி மன்னன் திரைப்படத்தை தயாரிக்கவும், இயக்கவும் எம்ஜிஆர் பட்ட பாட்டினை அறிந்துகொள்ள முடிகிறது. படத்தை தயாரிப்பதில் தொடங்கி, அதை படமாக்குவதில் பட்ட இன்னல்களை, தனக்கேயுரிய அடக்கத்துடன் பகிர்ந்துகொள்கிறார் எம்ஜிஆர்.

இன்று, ஏகப்பட்ட ஹாலிவுட் மற்றும் உலகசினிமாவிலிருந்து, கதையை சுட்டு படமெடுப்பதை பார்க்க முடிகிறது. நாடோடி மன்னனும் கூட ‘பிரிசனர் ஆஃப் ஜென்டா’ என்கிற படத்தின் தழுவல்தன். ஆனால் அதை தன் படத்துக்கான முதல் விளம்பரத்திலேயே அறிவித்திருக்கிறார் எம்ஜிஆர். அதோடு ஆங்கிலக்கதையை எப்படி தமிழுக்கு ஏற்றபடி மாற்றி அமைத்தார் என்பதையும் குறிப்பிட்டு ஒரு கட்டுரையில் விளக்குகிறார்.

நாடோடி மன்னன் திரைப்படம், பாதி கறுப்பு வெள்ளையிலும் மீதி கலரிலும் இருக்கும். படத்தின் ஒளிப்பதிவாளரான ராமுவின் மீது, எம்ஜிஆருக்கு அப்படி ஒரு மரியாதை. அதனால் படம் முழுமைக்குமே அவரை ஒளிப்பதிவாளராக பயன்படுத்துவது, என முடிவாகிறது. ஆனால் ராமுவோ, தான் கலர் படத்தில் வேலை பார்த்த அனுபவமே கிடையாது, வேறு யாராவது நல்ல நிபுணரை பயன்படுத்திக்கொள்ளுங்களேன் என்று எம்ஜிஆரிடம் கேட்கிறார். ஆனால், எம்ஜிஆரோ, நீங்கள்தான் வண்ணக்காட்சியையும் படமாக்க வேண்டும்.. இல்லையென்றால் படத்தில் கலரே வேண்டாம் என்று சொல்லிவிடுகிறார்.

அதோடு ராமுவை வைத்து, ஒருநாள் மட்டும் கலர் படமெடுக்கிற கேமராவில் டெஸ்ட் ஷூட்டிங் செய்து, அதை, மும்பைக்கு அனுப்பி சோதனை செய்கிறார். நன்றாக வந்திருக்கிறது என்று மும்பையிலிருந்து தகவல் வர.. மீதி படம், கலரிலேயே ராமுவை வைத்து எடுக்கப்படுகிறது.

ராமு தவிர படத்தின் இசையமைப்பாளர்,எடிட்டர் தொடங்கி சாதாரண லைட் பாய் வரைக்கும் இப்படத்தின் வெற்றிக்காக உழைத்த ஒவ்வொருடைய பின்னணியையும், அர்ப்பணிப்பையும், உழைப்பையும் குறிப்பிட்டு எழுதியுள்ளார் எம்ஜிஆர். தொழில்நுட்ப கலைஞர்கள் மட்டுமல்லாது படத்தின் நடிக, நடிகையர் என அனைவரது உழைப்பையும் விளக்கும் வகையில் சில கட்டுரைகளும் இப்புத்தகத்தில் இடம்பிடித்துள்ளன. குறிப்பாக சந்திரபாபு குறித்தும் அவருடனான எம்ஜிஆரின் தள்ளுமுள்ளுவும் சுவாரஸ்யமானது.

எம்ஜிஆர் ஒரு காட்சிக்காக சில குதிரைகளை ஏற்பாடு செய்கிறார். அதில் ஒன்று முரட்டுக்குதிரை. சந்திரபாபு அந்தக்குதிரையில்தான் பயணிப்பேன் என்று அடம்பிடிக்கிறார். எம்ஜிஆர் எவ்வளவோ தடுத்தும் கேளாமல் அதில் ஏறி.. அடுத்த ஐந்தாவது நிமிடத்தில் கீழே விழுந்து கைகால்களில் காயத்தோடு திரும்புகிறார். அச்சமயத்தில், எம்ஜிஆர் ,சந்திரபாபுவுக்கு கொடுத்த அறிவுரை சினிமா கலைஞர்கள் அனைவருமே தெரிந்துகொள்ள வேண்டிய ஒன்று.

''சந்திரபாபுவின் திறமையை, மக்கள் போற்றுகிறார்கள், புகழுகிறார்கள் என்றால், அந்த சந்திரபாபு தன்னிடமிருக்கும் கலைத்திறனை, எத்தனை தொல்லைகளுக்கிடையே, எத்தனை எதிர்பார்ப்புகளுக்கிடையே கற்றுக்கொண்டிருப்பார். அதற்காக எத்தனை வருடங்கள் உழைப்பு தேவைப்பட்டிருக்கும். அவைகளை எல்லாம் ஒரேநாளில், நினைத்ததும் பெறமுடியாத, அந்த திறமைகளையெல்லாம், ஒரே விநாடியில் இழந்துவிடும் நிலைக்கு நம்மை கொண்டு செல்வது ஒரு கலைஞன் மக்களுக்கு செய்கிற மகத்தான துரோகமில்லையா'' என்று குறிப்பிடுகிறார்.

இதுபோல, இன்னும் ஏகப்பட்ட சுவாரஸ்யமான தகவல்கள் புத்தகமெங்கும் நிறைந்திருக்கிறது. அந்தக்காலத்து சலிப்பூட்டும் எழுத்து நடைதான் என்றாலும், சம்பவங்கள் பலதும், அட போட வைக்கின்றன. அக்காலகட்டத்துக்கே நம்மை அழைத்துச்செல்கின்றன. புத்தகத்தின் இறுதியில் அறிஞர் அண்ணா இப்படத்துக்கு எழுதிய மதிப்புரை (விமர்சனம் என்று சொல்லமுடியாது) இடம்பெற்றுள்ளது. அதில் திராவிட இயக்கத்துக்கும், இப்படத்துக்குமான அரசியில் தொடர்புகளை விலாவாரியாக விளக்கி குறிப்பிட்டுள்ளார். படத்தில் இருக்கிற குறியீடுகள் குறித்தெல்லாம் பேசுகிறார்!

புத்தகம் முழுக்க, எம்ஜிஆர் தன்னுடைய புரட்சிதலைவர் இமேஜையெல்லாம், தள்ளிவைத்துவிட்டு, ஒரு சாதாரண ராமச்சந்திரராகவே நம்மோடு உரையாடுகிறார். அந்த எளிமையும் தன்னடக்கமும்தான் ராமச்சந்திரர் என்கிற நாடோடியை, மன்னனாக்கியதோ என்னவோ!

ஒரு திரைப்படத்தின் வெற்றி என்பது தனிநபருக்கு மட்டுமே சொந்தமானதல்ல. அதன் ஒவ்வொரு ஃப்ரேமுக்கு பின்னாலும் எண்ணற்ற மனிதர்களின் வியர்வையும் உழைப்பும் அடங்கி இருக்கிறது. அந்த மகத்தான உழைப்பு எப்படி பயன்படுத்தப்படுகிறது என்பதில்தான் வெற்றியின் சூத்திரம் அடங்கியிருக்கிறது. அதை தெரிந்துகொள்ள விரும்புபவர்கள் கட்டாயம் படிக்க வேண்டிய புத்தகம் இந்த “எப்படி ஜெயித்தேன்”!
****

''எப்படி ஜெயித்தேன் - எம்ஜிஆர்''
நாதன் பதிப்பகம்
விலை - 50
nathanbooks03@gmail.com
044-45542637

Cell growth mechanism uncovered



Walter and Eliza Hall Institute of Medical Research   
 
Nataliya_Hora_cells_shutterstock
An important mechanism controlling the growth of rapidly-dividing cells has been revealed. This may lead to new treatments for cancer and other diseases.
Image: Nataliya Hora/Shutterstock
A Melbourne-based research team has discovered a genetic defect that can halt cell growth and force cells into a death-evading survival state.
The finding has revealed an important mechanism controlling the growth of rapidly-dividing cells that may ultimately lead to the development of new treatments for diseases including cancer.
The discovery was made by Associate Professor Joan Heath, Dr Yeliz Boglev and colleagues at the Melbourne-Parkville Branch of the Ludwig Institute for Cancer Research. Dr Kate Hannan, Associate Professor Rick Pearson and Associate Professor Ross Hannon at the Peter MacCallum Cancer Centre, also contributed to the work, which was published in the journal PLOS Genetics.
Associate Professor Heath, a Ludwig Institute Member who recently transferred her research group to the Walter and Eliza Hall Institute, said the discovery was made while studying zebrafish embryos that harbour genetic mutations which prevent rapid cell growth during organ development. “Zebrafish embryos provide us with a great laboratory model for these studies because they are transparent, an attribute that allows us to track the growth of rapidly developing organs in live animals under a simple microscope.  Moreover, the genes controlling growth and proliferation of developing tissues are essentially identical in zebrafish and humans, and are known to be frequently commandeered by cancer cells.”
“We discovered that a mutation in a relatively under-studied gene called pwp2h leads to the faulty assembly of ribosomes, the ‘protein factories’ of cells, and stops cells from dividing,” she said. “What was intriguing was that cells under stress from ribosome failure did not die. Instead, the cells switched on a survival mechanism called autophagy and began obtaining nutrients by digesting their own intracellular components.”
Ribosomes are large molecular machines in cells that manufacture proteins, and are critical for cell growth and division. Currently, there is great interest in developing therapeutics to block ribosome production, as a strategy to prevent cancer cells from dividing.
“Our research could have implications for this type of cancer treatment,” Associate Professor Heath said. “We showed that when ribosome assembly is disrupted, cells stop growing as desired, but to our surprise they enter a survival state. An anti-cancer treatment that inadvertently promotes the survival of cancer cells through autophagy is clearly not desirable. However, our findings in zebrafish show that if ribosome assembly is blocked and, at the same time, autophagy is inhibited, cells die rapidly. It is possible that a combination of inhibitors that block ribosome function and autophagy could provide an effective anti-cancer treatment,” she said.
Associate Professor Heath’s group is continuing its research at the Walter and Eliza Hall Institute, examining other genetic mutations in zebrafish that disrupt cell growth and division. “We are keen to enhance our approach by applying existing research technologies at the institute,” she said. “We have identified a number of cellular processes that rapidly dividing cells – including cancer cells – depend on, and the next stage is to test whether they could provide new targets for anti-cancer therapy.”
The research was supported by the National Health and Medical Research Council and the Victorian Government.
Editor's Note: Original news release can be found here.

New 2D nano-material


A two-dimensional nano-material may be converted to nano-transistors used in high-speed electronics. The researchers say this may be the foundation of a new electronics revolution.
Image: Image: Dr Daniel J White, Science FX
A new 2D nano-material that encourages the free flow of electrons may be the foundation for a new electronics revolution.
The material – made up of layers of crystal known as molybdenum oxides – has unique properties that encourage the free flow of electrons at ultra-high speeds.
In a paper published in the January 2013 issue of Advanced Materials, the researchers explain how they adapted a revolutionary material known as graphene to create a new conductive nano-material.
Graphene was created in 2004 by scientists in the UK and won its inventors a Nobel Prize in 2010. While graphene supports high-speed electrons, its physical properties prevent it from being used for high-speed electronics.
The CSIRO's Dr Serge Zhuiykov said the new nano-material comprised layered sheets – similar to graphite layers that make up a pencil's core.
"Within these layers, electrons can zip through at high speeds with minimal scattering," Dr Zhuiykov said.
"The importance of our breakthrough is how quickly and fluently electrons – which conduct electricity – can flow through the new material."
RMIT's Professor Kourosh Kalantar-Zadeh said the researchers were able to remove "roadblocks" that could obstruct the electrons, an essential step for developing high-speed electronics.
"Instead of scattering when they hit roadblocks, as they would in conventional materials, they can simply pass through this new material and get through the structure faster," Professor Kalantar-Zadeh said.
"Quite simply, if electrons can pass through a structure quicker, we can build smaller devices and transfer data at much higher speeds.
"While more work needs to be done before we can develop actual gadgets using this new 2D nano-material, this breakthrough lays the foundation for a new electronics revolution, and we look forward to exploring its potential."
In the paper titled 'Enhanced Charge Carrier Mobility in Two-Dimensional High Dielectric Molybdenum Oxide,' the researchers describe how they used a process known as "exfoliation" to create layers of the material ~11 nm thick.
The material was manipulated to convert into a semiconductor, and nanoscale transistors were then created using molybdenum oxide.
The result was electron mobility values of >1,100 cm2/Vs – exceeding the current industry standard for low dimensional silicon.
The work, with RMIT doctoral researcher Sivacarendran Balendhran as the lead author, was supported by the CSIRO Sensors and Sensor Networks Transformational Capability Platform and the CSIRO Materials Science and Engineering Division.
It was also a result of collaboration between researchers from Monash University, the University of California – Los Angeles (UCLA), CSIRO, Massachusetts Institute of Technology (MIT) and RMIT.
Editor's Note: Original news release can be found here.

Soaking up CO₂ emissions


CSIRO   

mikeledray_co2_shutterstock
The capture-and-release method is a major discovery as it helps capture CO2from power stations and releases it when exposed to sunlight.
Image: mikeledray/Shutterstock
CSIRO scientists have created a 'solar sponge' that captures and then releases carbon dioxide using the power of natural sunlight – as published in the scientific journal Angewandte Chemie.
The breakthrough presents a new way to recycle CO2 emissions using renewable energy. The 'sponge' which is made from a new smart material called a MOF (metal organic framework) adsorbs carbon dioxide, but when exposed to sunlight, instantaneously releases it.
Known as dynamic photo-switching, this capture-and-release method is extremely energy efficient and only requires UV light to trigger the release of CO2 after it has been captured from the mixture of exhaust gases.
Dr Matthew Hill, who was awarded a 2012 Eureka Prize for his MOF research and led the CSIRO group conducting this research, said: "The capture and release process can be compared to soaking up water with a sponge and then wringing it out. When UV light hits the material its structure bends and twists and stored gas is released."
"This is an exciting development for carbon capture because concentrated solar energy can be used instead of further coal-based energy to drive the process," he added.
The traditional process for carbon dioxide capture has been to use liquid absorbers such as amines to remove flue gases at a coal-fired power station before they are released into the atmosphere. They are then heated to release the CO2 which is then stored and can be re-used. This process can consume as a much as 30 per cent of a power plant's production capacity.
MOFs absorb as much as a litre of nitrogen gas in just one gram of material. This is possible because MOFs have the surface area of a football field in just one gram, meaning that gases can be soaked up like a sponge to all of the internal surfaces within.
In their paper titled "Dynamic Photo-Switching in Metal Organic Frameworks as a Route to Low Energy Carbon Dioxide Capture and Release" CSIRO researchers show that when exposed to concentrated UV light the MOF sponge instantaneously releases up to 64 per cent of absorbed CO2.
Lead researcher and author of the paper, Richelle Lyndon, who is also a Monash University student, said: "The MOFs are impregnated with light-responsive azobenzene molecules which react to UV light and trigger the release of CO2. It is this reaction, and the material's ability to bend and flex, which makes the material we have created so unique."
Editor's Note: Original news release can be found here.

More global warming effects


The University of Western Australia   
 Volodymyr_Goinyk_artic-antarctic_shutterstock
For the first time researchers compared the effects of global warming in Arctic and Antarctic food chains.
Image: Image: Volodymyr Goinyk/Shutterstock
The robustness of food webs of Arctic and Antarctic ecosystems has been compared for the first time, revealing that global warming can affect the biodiversity of these ecosystems in different ways despite the similarities between them.
The research, co-authored by the Director of The University of Western Australia's Oceans Institute, Winthrop Professor Carlos Duarte, in conjunction with the Spanish National Research Council (CSIC), is based on the study of more than 700 species.
The International Laboratory on Global Change (LINCGlobal) research analysed the feeding relationships among 145 Arctic and 586 Antarctic species. The results, published in the journal Marine Ecology Progress Series, show that global warming can affect the biodiversity of these ecosystems in different ways.
The research found that the Arctic ecosystem, which has a higher proportion of predator species, is more susceptible to disturbances affecting species such as whales and polar bears higher up the food chain. According to the researchers, this phenomenon - called trophic cascade - represents a major threat to the ecosystem because disturbances among predator species are more likely to affect species at lower levels.
The Antarctic food web, however, has a higher proportion of prey species and the effects of disturbances are most likely to affect species lower down the food chain. One example is evidence of a decrease of Antarctic krill caused by overfishing and climate change.
"By applying complex network theory to understand the topology of polar food webs, we have found distinctive elements - which are also relative to non-polar food webs - that show polar food webs, particularly the Arctic one, are highly vulnerable to functional extinctions of key species, such as Antarctic krill in the Antarctic food web," Professor Duarte said.
The study also shows that the Arctic food web has more omnivorous species than the Antarctic (80.71% vs. 41.13%). The loss of these species makes the Arctic more susceptible to invasion by other species.
Arctic and Antarctic Poles are two of the regions where the effects of climate change are more intensely observed in the planet. While for the rest of the world an average increase in mean annual temperature of 0.5°C (32.9ºF) since 1950 has been recorded, for the Arctic and Antarctic Peninsula, an increase of about 1.5ºC (34.70°F) has been recorded.
Editor's Note: Original news release can be found here.

***Shri Ganesha Chaalisaa***



Jai Ganapati Sadguna Sadan,
Kavivar Badan Kripaal,
Vighna Haran Mangal Karan,
Jai Jai Girijaalaal

Jai Jai Jai Ganapati Ganaraaju,
Mangal Bharana Karana Shubha Kaajuu,
Jai Gajbadan Sadan Sukhdaata,
Vishva Vinaayaka Buddhi Vidhaataa

VakraTunda Shuchi Shunda Suhaavana,
Tilaka Tripunda bhaal Man Bhaavan,
Raajata Mani Muktana ura maala,
Swarna Mukuta Shira Nayana Vishaalaa

Pustak Paani Kuthaar Trishuulam,
Modaka Bhoga Sugandhit Phuulam,
Sundara Piitaambar Tana Saajit,
Charana Paadukaa Muni Man Raajit

Dhani Shiva Suvan Shadaanana Bhraataa,
Gaurii Lalan Vishva-Vikhyaata,
Riddhi Siddhi Tav Chanvar Sudhaare,
Mooshaka Vaahan Sohat Dvaare

Kahaun Janma Shubh Kathaa Tumhari,
Ati Shuchi Paavan Mangalkaarii,
Ek Samay Giriraaj Kumaarii,
Putra Hetu Tapa Kiinhaa Bhaarii

Bhayo Yagya Jaba Poorana Anupaa,
Taba Pahunchyo Tuma Dhari Dvija Rupaa,
Atithi Jaani Kay Gaurii Sukhaarii,
Bahu Vidhi Sevaa Karii Tumhaarii

Ati Prasanna Hvai Tum Vara Diinhaa,
Maatu Putra Hit Jo Tap Kiinhaa,
Milhii Putra Tuhi, Buddhi Vishaala,
Binaa Garbha Dhaarana Yahi Kaalaa

Gananaayaka Guna Gyaan Nidhaanaa,
Puujita Pratham Roop Bhagavaanaa,
Asa Kehi Antardhyaana Roop Hvai,
Palanaa Par Baalak Svaroop Hvai

BaniShishuRudanJabahiTum Thaanaa,
Lakhi Mukh Sukh Nahin Gauri Samaanaa,
Sakal Magan Sukha Mangal Gaavahin,
Nabha Te Suran Suman Varshaavahin

Shambhu Umaa Bahudaan Lutaavahin,
Sura Munijana Suta Dekhan Aavahin,
Lakhi Ati Aanand Mangal Saajaa,
Dekhan Bhii Aaye Shani Raajaa

Nija Avaguna Gani Shani Man Maahiin,
Baalak Dekhan Chaahat Naahiin,
Girijaa Kachhu Man Bheda Badhaayo,
Utsava Mora Na Shani Tuhi Bhaayo

Kahana Lage Shani Man Sakuchaai,
Kaa Karihau Shishu Mohi Dikhayii,
Nahin Vishvaasa Umaa Ura Bhayauu,
Shani Son Baalak Dekhan Kahyau

Padatahin Shani Drigakona Prakaashaa,
Baalak Sira Udi Gayo Aakaashaa,
Girajaa Girii Vikala Hvai Dharanii,
So Dukha Dashaa Gayo Nahin Varanii

Haahaakaara Machyo Kailaashaa,
Shani Kiinhon Lakhi Suta Ko Naashaa,
Turat Garuda Chadhi Vishnu Sidhaaye,
Kaati Chakra So GajaShira Laaye

Baalak Ke Dhada Uupar Dhaarayo,
Praana Mantra Padhi Shankar Daarayo,
Naama’Ganesha’ShambhuTabaKiinhe,
Pratham Poojya Buddhi Nidhi Vara Diinhe

Buddhi Pariikshaa Jab Shiva Kiinhaa,
Prithvii Kar Pradakshinaa Liinhaa,
Chale Shadaanana Bharami Bhulaai,
Rache Baithii Tum Buddhi Upaai

Charana Maatu-Pitu Ke Dhara Liinhen,
Tinake Saat Pradakshina Kiinhen
Dhani Ganesha Kahi Shiva Hiye Harashyo,
Nabha Te Suran Suman Bahu Barse

Tumharii Mahima Buddhi Badaai,
Shesha Sahasa Mukha Sake Na Gaai,
Main Mati Heen Maliina Dukhaarii,
Karahun Kaun Vidhi Vinaya Tumhaarii

Bhajata ‘Raamsundara’ Prabhudaasaa,
Jaga Prayaaga Kakraa Durvaasaa,
Ab Prabhu Dayaa Deena Par Keejai,
Apnii Bhakti Shakti Kuchha Deejai

ll Dohaa ll

Shrii Ganesha Yeh Chaalisaa, Paatha Karre Dhara Dhyaan l
Nita Nav Mangala Graha Base, Lahe Jagat Sanmaana ll
Sambandh Apna Sahasra Dash, Rishi panchamii dinesha l
Poorana Chaalisaa Bhayo, Mangala Moorti Ganesha ll

[Avishaye]

Hanuman Chalisa (by Dr M.S.Subbalakshmi) with slogam lyrics in English